科目詳細情報 / Course Syllabus
科目分類 / Subject Categories | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
学部等 / Faculty | - / - | 今年度開講 / Availability | 有 / Available | ||||
学域等 / Field | デザイン科学域 / Academic Field of Design | 年次 / Year | 1~2年次 / 1st through 2nd Year | ||||
課程等 / Program | デザイン学専攻 / Master's Program of Design | 学期 / Semester | 第3クォータ / Third quarter | ||||
分類 / Category | 授業科目 / Courses | 曜日時限 / Day & Period | 木1, 木2 / Thu 1st, Thu 2nd |
科目情報 / Course Information | |||||
---|---|---|---|---|---|
時間割番号 / Timetable Number | 63514102 | ||||
科目番号 / Course Number | 63560110 | ||||
単位数 / Credits | 2 | ||||
授業形態 / Course Type | 講義 / Lecture | ||||
授業科目名 / Course Title | テクノロジーと文化 / Technology and Culture | ||||
担当教員名 Instructor(s) |
佐藤 哲也、津田 和俊、三村 充 | ||||
SATO Tetsuya、TSUDA Kazutoshi、MIMURA Mitsuru | |||||
その他 / Other | インターンシップ実施科目 Internship |
国際科学技術コース提供科目 IGP |
PBL実施科目 Project Based Learning |
実務経験のある教員による科目 Practical Teacher |
|
- | ○ | - | - | ||
DX活用科目 ICT Usage in Learning |
- | - | - | ||
- | - | - | - | ||
科目ナンバリング / Numbering Code | - |
授業の目的・概要 Objectives and Outline of the Course |
---|
デザイン学の専門的基盤の学びとして,テクノロジーと文化との関係を考察し,その役割と貢献について知見を深める.この授業では,いわゆる講義形式の授業を行うと共に,テーマを設定して受講学生と教員との間で双方向のディスカッションも行う. 具体的な学習目標としては,下記を想定している. ・歴史的な視点で,テクノロジーが文化にどのように貢献してきたのかを理解する. ・現在において,テクノロジーが文化にどのように貢献しているのかを理解する. ・テクノロジーと文化との関係に,デザインがどのようにかかわっているのかを理解する. ・現代を生きるヒトにとって,デザインはテクノロジーを通して,どう役立っているのかを理解する. ・テクノロジー,文化,デザインの関連事項に対する自分の考えをまとめ,説明できる. ・未来に向けて,デザインがテクノロジーと文化にどう貢献するのかに対する考えをまとめ,説明できる. |
As learning of the special base of design study, we consider the relation between technology and culture, and we also deepen the knowledges about its roles and contributions. We don’t learn only through typical lecture-type learning, but also through two-way discussions between students and lecturers. The purposes of this study are as follows; - To understand how technology has contributed to culture, with historical viewpoints - To understand how technology contributes to culture in modern society - To understand how design is relating to technology and culture - To understand how design contribute for human through technology - To explain own ideas about technology, culture, and design - To explain own ideas about the contributions of design for technology and culture in future |
学習目標 Learning Objectives |
---|
- |
- |
授業計画項目 / Course Plan | |||
---|---|---|---|
No. | 項目 Topics |
内容 Content |
オンライン授業 online class |
1. | テクノロジーと文化1 | 「モノづくりとは何か」をテーマに,テクノロジーは何かについて考察する. | |
Technology and culture 1 | What is technology? | ||
2. | テクノロジーと文化2 | 「モノづくりとは何か」をテーマに,テクノロジーは何かについて考察する. | |
Technology and culture 2 | History of technology, relation between technology and culture, and contribution of design for the relation | ||
3. | パーソナル・ファブリケーション1 | 身近になるテクノロジーを用いた多様な個人による多様なモノづくりについて考察する. | |
Personal fabrication 1 | Various manufacturing using technology by various individuals | ||
4. | パーソナル・ファブリケーション2 | 身近になるテクノロジーを用いた多様な個人による多様なモノづくりについて考察する. | |
Personal fabrication 2 | Various manufacturing using technology by various individuals | ||
5. | メディア・テクノロジー1 | テクノロジーのメディアアートやパフォーミングアーツなど芸術文化への応用について考察する. | |
Media technology 1 | Media arts of technology, and its application to arts culture such as performing arts | ||
6. | メディア・テクノロジー2 | テクノロジーのメディアアートやパフォーミングアーツなど芸術文化への応用について考察する. | |
Media technology 2 | Media arts of technology, and its application to arts culture such as performing arts | ||
7. | 音響・音楽とテクノロジー1 | 音響・音楽とテクノロジーと,文化とのかかわりについて考察する. | |
Music/sound and technology 1 | Music/sound, technology, and culture | ||
8. | 音響・音楽とテクノロジー2 | 音響・音楽とテクノロジーと,文化とのかかわりについて考察する. | |
Music/sound and technology 2 | Music/sound, technology, and culture | ||
9. | 繊維と文化1 | ヒトと繊維とのかかわりから,繊維に関連するテクノロジーの役割を探り,同時に,繊維関連分野におけるテクノロジーの文化への貢献を考察する. | |
Fiber/textile and culture 1 | Fiber/textile and culture, the role of technology in fiber/textile manufacturing, contribution of fiber/textile technology for culture | ||
10. | 繊維と文化2 | ヒトと繊維とのかかわりから,繊維に関連するテクノロジーの役割を探り,同時に,繊維関連分野におけるテクノロジーの文化への貢献を考察する. | |
Fiber/textile and culture 2 | Fiber/textile and culture, the role of technology in fiber/textile manufacturing, contribution of fiber/textile technology for culture | ||
11. | 色彩と文化1 | 色彩と文化とのかかわりから,色彩に関連するデザインとテクノロジーの役割を探り,同時に,色彩関連分野におけるデザインとテクノロジーの文化への貢献を考察する. | |
Color and technology 1 | Color and culture, contribution of color technology and color design for culture | ||
12. | 色彩と文化2 | 色彩と文化とのかかわりから,色彩に関連するデザインとテクノロジーの役割を探り,同時に,色彩関連分野におけるデザインとテクノロジーの文化への貢献を考察する. | |
Color and technology 2 | Color and culture, contribution of color technology and color design for culture | ||
13. | テクノロジーとSDGs1 | 現在と今後に向けての提言と目標であるSDGsにかかわる事柄とテクノロジーとの関係について考察し,さらに,その関連分野へのデザインの貢献の可能性について探る. | |
Technology and SDGs 1 | Relation between technology and SDGs, contribution of design through technology for SDGs | ||
14. | テクノロジーとSDGs2 | 現在と今後に向けての提言と目標であるSDGsにかかわる事柄とテクノロジーとの関係について考察し,さらに,その関連分野へのデザインの貢献の可能性について探る. | |
Technology and SDGs 2 | Relation between technology and SDGs, contribution of design through technology for SDGs | ||
15. | テクノロジーと文化,総括 | 「テクノロジーと文化」の授業全体の総括を行い,テクノロジーと文化のかかわりと,デザインの役割について再考する. | |
Summary | Summary of "Technology and Culture" |
受講に当たっての留意事項【授業時間外学習(予習・復習等)の具体的内容や目安となる時間を含む】 Points to consider: Other course details, required study time (preparation and review, etc.) |
---|
各授業に対し,その時の課題に関する予習を1時間,ディスカッションに関する復習を1時間,合わせて2時間の予習・復習に加え,レポート試験に備えるための学習時間を要する. |
Preparation for each subject, 1 hour Review of discussion, 1 hour Preparation for a report examination, several hours |
教科書/参考書 Textbooks/Reference Books |
---|
- |
- |
成績評価の方法及び基準 Grading Policy |
---|
授業中に行う課題・考察とディスカッションの内容,また,レポート試験の結果に応じて評価する.課題・考察とディスカッションは数回行い,課題・考察とディスカッションを50%,レポートの結果を50%として評価し,その合計点が60点以上を合格とする.なお、1/3以上欠席した場合は,試験の受験を認めない. |
Evaluation of performance during several discussions, and the result of a report examination Discussion 50%, and report examination 50% It is not accepted to take the report examination, when absent 1/3 or more. With 60% or more percentage, the academic credit of this class can be obtained |
備考 Remarks |
---|
- |
- |