京都工芸繊維大学 Webシラバス

2025

大学コンソーシアム京都 はじめに
Before You Begin
印刷について
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ベニス大学 Ca' Foscari University of Venice
(Curricula>Enrolled in a.y****>Study Plan)
トリノ大学 Politecnico di Torino
(Material struttali)
科目ナンバリング分類表 大学コンソーシアム京都

科目詳細情報 / Course Syllabus

科目分類1 / Subject Categories
学部等 / Faculty 大学院工芸科学研究科(博士後期課程) / Graduate School of Science and Technology (Doctoral Programs) 今年度開講 / Availability 有 / Available
学域等 / Field 物質・材料科学域 / Academic Field of Materials Science 年次 / Year 1~3年次 / 1st through 3rd Year
課程等 / Program 物質・材料化学専攻 / Doctoral Program of Materials Chemistry 学期 / Semester 春学期 / Spring term
分類 / Category 授業科目 / Courses 曜日時限 / Day & Period 集中 / Intensive course
科目分類2 / Subject Categories
学部等 / Faculty 大学院工芸科学研究科(博士後期課程) / Graduate School of Science and Technology (Doctoral Programs) 今年度開講 / Availability 有 / Available
学域等 / Field <その他> / <Other> 年次 / Year 1~3年次 / 1st through 3rd Year
課程等 / Program 専攻共通科目 / Program-wide Subjects 学期 / Semester 春学期 / Spring term
分類 / Category 授業科目 / Courses 曜日時限 / Day & Period 集中 / Intensive course
科目情報 / Course Information
時間割番号 / Timetable Number 87109901
科目番号 / Course Number 87160031
単位数 / Credits 2
授業形態 / Course Type 講義 / Lecture
授業科目名 / Course Title ビジネスエンジニアリング特論 / Topics in Business Engineering
担当教員名
Instructor(s)
(関 航平・上田 賢一・小寺 孝範・小林 幸哉・岡本 一郎・神門 登・渡加 裕三・吉村 典昭・三木 英了・井上 聡・山田 光昭・長嶋 太一・天野 善之・髙橋 郁夫・大西 敦・清水 哲男・古宮 行淳・熊 涼慈)
-
その他 / Other インターンシップ実施科目
Internship
国際科学技術コース提供科目
IGP
PBL実施科目
Project Based Learning
実務経験のある教員による科目
Practical Teacher
- - ○(企業において実際の開発責任者の方々を講師としている)
DX活用科目
ICT Usage in Learning
- - -
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科目ナンバリング / Numbering Code -
授業の目的・概要
Objectives and Outline of the Course
本講義は企業でリーダーを目指す学生の皆さんの期待に応え、研究開発から事業化に至った事例について経験豊富なR&D責任者が講師となり、分析・解析により、将来予想される産業を取り巻く環境変化に如何に対応すべきかを示す。講師とのコミュニケーションを通して、学生自らが考えるきっかけを提供することを目的とする。
 モノづくりを目指す企業はイノベーションによる価値創造から新規事業創出を重要視し、起業家精神を持った研究者を求めている。高い技術力をベースに、未来社会・顧客ニーズを予見した機能材料等開発テーマを設定し、事業化を目指してきた。事業構築は研究開発から事業化まで長期間を要するが、成功確率を高め、生産性向上が大きな課題である。ここに技術経営(MOT)の重要性が広く認識され、現在に至っている。
In response to the expectations of students who aspire to become leaders in business, this lecture will be given by an experienced R&D manager who will discuss case studies that have been developed and commercialized and show how to respond to changes in the environment surrounding the industry that are expected in the future through analysis. The objective is to provide students with an opportunity to think for themselves through communication with the lecturers.
Companies aiming at manufacturing place importance on creating new businesses from value creation through innovation and seek researchers with an entrepreneurial spirit. Based on their advanced technological capabilities, these companies have set development themes such as functional materials that foresee the needs of future society and customers, and have aimed at commercialization. Business building requires a long period of time from R&D to commercialization, and a major challenge is to increase the probability of success and improve productivity. This is where the importance of management of technology (MOT) has been widely recognized.
学習の到達目標
Learning Objectives
1.現在や将来予想される化学化学産業を取り巻く環境の変化にどのように対応していくべきかについて自ら考えるきっかけを生み出す。
2.実際の事例についてビジネス成功の要因(KSF)を考える。
3.グループを組織しグループで討議・発表し、意見交換し、発表する。
1.Create opportunities to think about how to respond to the current and expected future changes in the environment surrounding the chemical industry.
2.Consider business success factors (KSFs) for actual cases.
3.Organize groups to discuss and present in groups, exchange opinions, and make presentations.
授業計画項目 / Course Plan
No. 項目
Topics
内容
Content
オンライン授業
online class
1. 日本の化学産業の発展の歴史と今後の展望・課題 講師:小林 幸哉
(元 三洋化成工業(株)研究業務本部副本部長兼研究推進部長・現 小林化学技術事務所 代表)
日本の化学産業の現状と直面する課題を考察する。特に、1989 年の東西冷戦終結直後から欧米総合化学企業において事業ポートフォリオの大胆な見直しが断行されヘキスト社(独)などいくつもの巨大企業が消滅した。以降、日本でも技術経営(MOT)が重要視されるようになりましたがその経緯などに言及する。
History of the development of the chemical industry in Japan and future prospects and issues Based on the history of the development of the chemical industry in Japan, the current status and issues will be discussed. The future prospects of the Japanese chemical industry and the importance of management of technology (MOT) will also be discussed.
At the beginning of the class, students will be divided into groups and assigned roles (leader, presenter, etc.) and given a presentation theme in preparation for the group presentations on the final day.
2. 研究開発テーマの選択と決定と 経営戦略を構成する各戦略の相互関係 講師:上田 賢一
((株)日本触媒R&D統括部チーフテクノロジーマネージャー)
研究開発テーマの選択と決定は、新製品の創出や技術開発力の成長の原動力として化学企業にとって極めて重要である。公募テーマから絞り込む決定方法と、経営・技術・研究開発戦略をベースとする決定方法がある。特に後者の方法において各戦略の相互関係や立案に活用される代表的な分析手法について概観する。
Selection and determination of R&D themes and interrelationship of each strategy that constitutes the management strategy. The selection and determination of R&D themes is extremely important for chemical companies as a driving force for the creation of new products and the growth of technological development capabilities. There are two ways to make decisions: one is to narrow down the list from publicly solicited themes, and the other is to base the decision on management, technology, and R&D strategies. In the latter method, the interrelationships among the strategies and the typical analytical methods used for planning will be reviewed.
3. 研究開発テーマの実行における マネジメント、および新製品の創出と事業化、事業の拡大と継続 講師:上田 賢一
((株)日本触媒R&D統括部チーフテクノロジーマネージャー)
研究開発テーマの実行と評価サイクル、進捗度管理とステージゲートモデル(魔の川、死の谷、ダーウィンの海などのゲート)、新製品の創出と市場開拓、商業設備の建設と定常稼働、累積投資額の回収、などについて説明する。
Management in the implementation of R&D themes, creation and commercialization of new products, and busine The presentation will cover the following topics: R&D theme execution and evaluation cycle, progress management and stage-gate model (gates such as the Devil's River, Death Valley, Darwin's Sea, etc.), new product creation and market development, construction and regular operation of commercial facilities, and recovery of accumulated investment.
4. 研究開発から事業化に至った事例(1) 講師:古宮 行淳
(元 (株)クラレ取締役常務執行役員 新事業開発・研究開発担当)
(株)クラレで行った世界で初めて開発が成功したアクリル系エラストマー「クラリティ」について、大学とのオープンイノベーションによる重合技術の改良、ベンチ製造設備の活用、ニーズ・シーズのキャッチボールによるマーケティングにより粘着材用途の混合物に適性を見出し、事業展開を進めている状況について紹介する。
Case studies of how R&D led to commercialization (1) This presentation will summarize the issues that need to be considered when implementing the stage-gate method to create innovation and when actually operating the method. In addition, we will explain the positioning of DX (Digital Transformation) in chemical companies, what DX can do, examples of DX initiatives in companies, and management points to keep in mind when utilizing DX.
5. 研究開発から事業化に至った事例(2) 講師:関 航平
(住友化学(株)エッセンシャルケミカルズ研究所グループマネージャー)
住友化学(株)で行った塩化水素酸化による塩素製造技術の開発について、触媒としてRuO2を見出し、社内外要因の紆余曲折の中、テーマ決定を経て、固体触媒として担体選定、反応プロセス選択におけるコンカレントエンジニアリングの重要性、さらに営業と連携したライセンス対応の事業展開等を紹介する。
Case studies of how R&D led to commercialization (2) The development of chlorine production technology by hydrogen chloride oxidation at Sumitomo Chemical will be introduced, including the process of deciding on the research theme, the factors that enabled the company to overcome the Devil's River, the Valley of Death, and the Darwinian Sea, market development, and business development.
6. 研究開発から事業化に至った事例(3) 講師:三木 英了
(日本ゼオン(株)創発推進センタープロジェクト5チームリーダー兼宇都宮大学工学部基盤工学科教授)
日本ゼオン(株)で行った新タイプの疎水性エーテル系溶剤「CPME」の開発について、独自の原料と5員環ケミカルの強みを有し、固体酸触媒を用いた合成技術の開発により、既存プラントの有効利用が可能となり、CPMEは優れた物性により、市場開拓が早い段階から着手できた。医薬品製造用溶剤としても認められ、さらに高効率プロセスの開発の対応状況も紹介する。
Case studies of how R&D led to commercialization (3) The development of CPME, a new type of hydrophobic ether solvent, at ZEON Corporation will be introduced, including the process of deciding on the research theme, the factors that led the company through the River of Evil, the Valley of Death, and the Sea of Darwin, market development, and business development.
7. 研究開発から事業化に至った事例(4)  講師:大西 敦
((株)ダイセル ライフサイエンス研究センター長)
(株)ダイセルで開発された光学分割用キラルカラムに関し、大学で見出された研究をもとに、ダイセルと大学との産学共同研究によって推進された研究開発の内容について、徹底した国内外の技術・市場・社会情勢の調査、そして製品開発、市場開拓などを中心に紹介するとともに、世界5拠点の事業展開についても言及する。
Case studies of how R&D led to commercialization (4) This presentation will introduce the research on chiral columns for optical resolution developed by Daicel Corporation, including the research conducted at the university and the subsequent research and development promoted through industry-academia collaboration with Daicel Corporation, focusing on market development, changes in social conditions, and global expansion of the business.
Polyamide 9T (new heat-resistant resin GENESTAR®), which Kuraray is the only company in the world to industrialize, is attracting attention for its rapid growth as a material for electronic devices and automobile parts. The background of the theme (internal and technological), the development process using a new complex catalyst, and the key to creating a new business will be described.
8. Active Learning: ビジネス成功についての討議と発表(1) 講師:髙橋 郁夫
(元 (株)ダイセル執行役員イノベーションパーク所長・事業創出本部副本部長、 現 MTIコンサルタント代表)
実際の事例についてビジネスの重要成功要因(KSF)を考える。グループを組織し(リーダー、プレゼンター、記録係等を決定)グループで討議・発表し、意見交換する。
各個人が考える場の提供、意見の根拠の明確化(多様性尊重)、わかりやすいプレゼンテーション、グループ内・グループ間での活発な意見交換・討論を実施する。

Discussion and presentation on business success (1) Consider business success factors (KSFs) for actual cases. Organize groups (with a leader, presenter, and recorder) to discuss, present, and exchange ideas.
Provide a place for each individual to think. Clarification of the basis for opinions (respect for diversity). Easy-to-understand presentations. Active exchange of opinions within and among groups.
9. 研究開発から事業化に至った事例(5) 講師:小寺 孝範
(花王(株)上席主任研究員、信州大学工学部 特任准教授)
花王(株)で行ったアタックNeo®の開発について、濃縮粉末洗剤から液体洗剤に市場要求が増える中、洗浄力向上とすすぎ回数低減を訴求した新たな液体洗剤の開発に目標を掲げ、その技術課題解決や環境負荷低減を達成する過程で、ecoのスローガンを掲げ、メディア展開、消費者の認識を高め、事業展開を図ってきた内容を紹介する。
Case studies of how R&D led to commercialization (5) The development of Attack Neo® at Kao Corporation will be introduced, including the process of deciding on the research theme, the factors that led the company to overcome the river of evil, the valley of death, and the Darwinian sea, market development, and business development.
10. 研究開発から事業化に至った事例(6) 講師:清水哲男
(元 ダイキン工業(株)研究開発部長、テクノロジー・イノベーションセンター推進室技術企画専任部長)
ダイキン工業(株)で行ったパーオキサイド加硫系フッ素ゴムの開発について、
プロダクトアウト型の製品開発から試作製造、新品種展開、そして米国でのマーケティングで出会った成形メーカーにより、半導体製造装置のシール材として高収益で事業を支える柱に成長した経緯などについて紹介する。
Case studies of how R&D led to commercialization (6) The development of peroxide vulcanized fluoroelastomers at Daikin Industries, Ltd. is described, including product-out type product development, prototype manufacturing, new model development, and how a molding company met in the U.S. during marketing and grew into a highly profitable business pillar as a sealing material for semiconductor manufacturing equipment. The company's history of the development of fluorine sulfide rubber will be presented.
11. 研究開発から事業化に至った事例(7) 講師:天野 善之
(元 三洋化成工業(株)バイオ・メディカル事業本部副本部長)
三洋化成工業(株)で行った外科用止血シーラントの開発について、人の命に関わる医療分野に新規参入した経緯、医工学者との出会いから臨床ニーズ・課題の把握、担当医師との連携、 新たな薬機法に応じた薬事・QMS 体制の構築、開発ステップ毎の開発フローを経営層に明確に示し、日本発の医療機器開発を実現した事業の再展開事例を紹介する。
Case studies of how R&D led to commercialization (7) The development of a hemostatic sealant for surgical use at Sanyo Chemical Industries, Ltd. will be introduced, including the process of deciding on the research theme, the factors that led the company through the River of Evil, the Valley of Death, and the Sea of Darwin, market development, and business development.
12. イノベーション創出のためのステージゲート法の実践、化学企業におけるDXの取り組み 講師:長嶋 太一
(大阪ガスケミカル(株)執行役員フロンティアマテリアル研究所長)
イノベーションを創出するためにステージゲート法を実践するに際し、実際に運用する際に留意すべき事項についてまとめる。また、化学企業におけるDX(Digital transformation)の取り組みについて、DXの位置づけ、DXによってできること、企業におけるDXの取り組み事例、DX活用におけるマネジメントの注意点等について解説する。
Practicing the Stage-Gate Method for Innovation Creation, DX Initiatives in Chemical Companies This presentation will summarize the issues that need to be considered when implementing the stage-gate method to create innovation and when actually operating the method. In addition, we will explain the positioning of DX (Digital Transformation) in chemical companies, what DX can do, examples of DX initiatives in companies, and management points to keep in mind when utilizing DX.
13. 研究開発から事業化に至った事例(8) 講師:熊 涼慈
((株)日本触媒 環境触媒研究部グループリーダー)
(株)日本触媒で行った低温高活性ダイオキシン類分解触媒の開発について、研究テーマ決定までの経緯、焼却炉排ガス処理プロセスを想定した触媒の開発、そして競合他社の触媒性能を凌駕する触媒設計の展開と事業部との連携により、市場開拓、事業の発展などについて紹介する。
Case studies of how R&D led to commercialization (8) The development of a low-temperature, highly active dioxins decomposition catalyst conducted at Nippon Shokubai Co., Ltd. will be introduced, including the process leading up to the decision on the research theme, the development of a catalyst for an incinerator exhaust gas treatment process, and the development of a catalyst design that surpasses the catalyst performance of competitors, market development and business development through collaboration with the business division.
14. 研究開発から事業化に至った事例(9) 講師:山田 光昭
(元 大阪ガスケミカル(株)取締役常務執行役員CTO兼知的財産部長、現 合同会社МYソリューションズ代表)
大阪ガスケミカル(株)で行ったフルオレン光学材料の開発と事業化について、特殊な原料由来のフルオレノンから展開される各種高付加価値な電材分野の開拓、市場展開、そして確固たる事業展開を図ることができた。フルオレンメーカーとしての原料から各分野の機能材料まで、一気通貫した独自の強みを活かせる事業形態を選択するに至った経緯を含め紹介する。
Case studies of how R&D led to commercialization (9) The development and commercialization of fluorene optical materials at Osaka Gas Chemical Co. will be introduced, including the process of deciding on the research theme, the factors that led the company to overcome the Devil's River, the Valley of Death, and the Darwinian Sea, market development, and business development.
15. Active Learning: ビジネス成功についての討議と発表(2) 講師:髙橋 郁夫
(元 (株)ダイセル執行役員イノベーションパーク所長・事業創出本部副本部長、 現 MTIコンサルタント代表)
T講義と全事例講の義を踏まえ、与えられたテーマについての各グループからのプレゼンテーションと全受講生による議論と相互評価、講師による講評を実施する。
グループ討議テーマ:「企業における研究開発から事業化成功に至るキー・サクセス・ファクター(KSF)とは何か」
Discussion and presentation on business success (2) Based on the MOT lecture and all case study lectures, presentations from each group on a given theme, discussion and evaluation by all participants, and critique by the lecturer.
Group discussion theme: "What are the Key Success Factors (KSF) from R&D to successful commercialization in a company?
授業時間外学習(予習・復習等)
Required study time, Preparation and review
第2クール期間での集中講義
6月25日(水)4限:5限
6月28日(土)2限、3限、4限、5限
7月2日(水)4限、5限
7月5日(土)3限、3限、4限、5限
7月12日(土)2限、3限、4限

本学では1単位当たりの学修時間を45時間としています。毎回の授業にあわせて事前学修・事後学修を行ってください。
Concentration of Lectures
Please note that KIT requires 45 hours of study from students to award one credit, including both in-class instructions as well as study outside classes. Students are required to prepare for each class and complete the review after each class.
教科書/参考書
Textbooks/Reference Books
教科書として、近畿化学協会「MOT研究会」編著「化学産業における実践的MOT-成功事例に学ぶ(第2版)」(化学工業日報社、2024年4月)を使用、受講生全員必携。尚、講義7,9,10、11および13の事例については初版に収録されているが、全文が化学工業日報社からWeb掲載されるので、こちらを参照。
The textbook is "Practical MOT in the Chemical Industry: Learning from Successful Cases (2nd Edition)" (Kagaku Kogyo Nippo, April 2024), edited by the MOT Study Group of the Kinki Chemical Society, and is required for all students. The case studies in Lectures 7, 9, 10, 11, and 13 are included in the first edition, but the full text will be posted on the Web by the Chemical Daily.
成績評価の方法及び基準
Grading Policy
授業への出席状況・課題提出レポートの内容により評価する。
単位を取得するためには、最終講義終了時に提示される小論文課題についてのレポートの評価および出席率を基準とする
総合レポート提出期限:7月25日 17:00、提出先:中教授
Evaluation will be made based on class attendance and the content of reports submitted for assignments.
In order to obtain credits, the evaluation of the report on the essay assignment presented at the end of the last lecture and the attendance rate will be the criteria.
留意事項等
Point to consider
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添付資料
Attachment
2023年度ビジネスエンジニアリング論_講義概要案内final.pdf