科目詳細情報 / Course Syllabus
科目分類 / Subject Categories | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
学部等 / Faculty | 大学院工芸科学研究科(博士前期課程) / Graduate School of Science and Technology (Master's Programs) | 今年度開講 / Availability | 有 / Available | ||||
学域等 / Field | 独立専攻 / Fibro/BBM | 年次 / Year | 1年次 / 1st Year | ||||
課程等 / Program | 先端ファイブロ科学専攻 / Master's Program of Advanced Fibro-Science | 学期 / Semester | 第3クォータ / Third quarter | ||||
分類 / Category | 授業科目 / Courses | 曜日時限 / Day & Period | 月3, 月4 / Mon 3rd, Mon 4th |
科目情報 / Course Information | |||||
---|---|---|---|---|---|
時間割番号 / Timetable Number | 65111301 | ||||
科目番号 / Course Number | 65160070 | ||||
単位数 / Credits | 2 | ||||
授業形態 / Course Type | 講義 / Lecture | ||||
授業科目名 / Course Title | 感性とデザイン / Kansei and Design | ||||
担当教員名 Instructor(s) |
桑原 教彰、SIRIARAYA PANOTE、崔 童殷、(森本 一成) | ||||
KUWAHARA Noriaki、SIRIARAYA PANOTE、CHOI DONG EUN、(MORIMOTO Kazunari) | |||||
その他 / Other | インターンシップ実施科目 Internship |
国際科学技術コース提供科目 IGP |
PBL実施科目 Project Based Learning |
実務経験のある教員による科目 Practical Teacher |
|
- | ○ | - | - | ||
DX活用科目 ICT Usage in Learning |
- | - | - | ||
- | - | - | - | ||
科目ナンバリング / Numbering Code | - |
授業の目的・概要 Objectives and Outline of the Course |
---|
人間の生活や文化、心理や生理と整合するモノ、システム、環境をデザインするために必要なヒューマンインタフェースの基礎概念と基礎技術を述べ、実例やデザインガイドライン等について講義を行う。 Moodleにユーザ登録すること。 登録キーは nkuwahar@kit.ac.jp に問い合わせのこと。 |
This course describes the basic concepts and basic technologies of human interfaces necessary for designing objects, systems, and environments that are consistent with human life, culture, psychology, and physiology, and provides lectures on actual examples and design guidelines. Register as a user in Moodle. Contact nkuwahar@kit.ac.jp for a registration key. https://moodle.cis.kit.ac.jp/course/view.php?id=53036 |
学習の到達目標 Learning Objectives |
---|
1.人間の生活や文化、心理や生理と整合するモノ、システム、環境をデザインするために必要なヒューマンインタフェースの基礎概念と基礎技術についての基本的な知識、技能を習得する。 2.人間の生活や文化、心理や生理と整合するモノ、システム、環境をデザインするために必要なヒューマンインタフェースの基礎概念と基礎技術について他者に分かりやすく説明できるための思考力、判断力を習得する。 |
1.Acquire basic knowledge and skills in the fundamental concepts and technologies of human interface design necessary to create objects, systems, and environments that align with human life, culture, psychology, and physiology 2.Acquire the critical thinking and judgment skills necessary to clearly explain to others the fundamental concepts and technologies of human interface design required to design objects, systems, and environments that align with human life, culture, psychology, and physiology |
授業計画項目 / Course Plan | |||
---|---|---|---|
No. | 項目 Topics |
内容 Content |
オンライン授業 online class |
1. | 感性とVR | VRに使用されている様々な感性に関連する技術について紹介する。 | ![]() |
Sensory Experiences and Virtual Reality | To introduce various technologies related to sensory experiences used in Virtual Reality | ||
2. | 感性とAR | ARに使用されている様々な感性に関連する技術について紹介する。 | ![]() |
Sensory Experiences and Augmented Reality | To introduce various technologies related to sensory experiences used in Augmented Reality | ||
3. | 製品評価法 | 製品設計のための人間の感覚による製品評価について解説する。 | ![]() |
Product evaluation method | The purpose and possibilities of Kansei-Human design and the method of product evaluation for Kansei-Human design is explained. | ||
4. | 心理計測 | 心理計測量の定量化法について解説する。感性検査法について解説する。 | ![]() |
Psychological measurement | On the quantification method of psychometric measure.On the sensory test method. | ||
5. | 生理計測 | 生理計測法について解説する。眼球運動特性の計測法について解説する。 | ![]() |
Physiological measurement | On the method of physiological measurement.On the measurement method of eye movement characteristics. | ||
6. | 感覚計測事例(1) | 情報探索と眼球運動特性の関係についての事例を解説する。情報認知特性についての事例を解説する。 | ![]() |
A sense and physiology of the person(1) | Case study on relationship between information search and eye movement characteristics, and information cognitive characteristics. | ||
7. | 感覚計測事例(2) | 情報処理戦略と認知の関係についての事例を解説する。 | ![]() |
A sense and physiology of the person(2) | Case study on relationship between information processing strategy and cognition. | ||
8. | もの、ことのデザイン | もの、ことの設計における快適感、満足感について解説する。 | ![]() |
Thing and Event design | On the role of kansei engineering in designing things and events | ||
9. | ユースケース記述 | ユースケース記述の説明と練習 | ![]() |
Use case description and presentation, practice of description | Explanation and practice of use case description | ||
10. | ユースケース分析 | ユースケース分析・プレゼン、分析の練習 | ![]() |
Use case Analysis | Explanation and practice of use case analysis | ||
11. | デザインプロセス | HIのデザイン手法とデザインガイドライン。 | ![]() |
Design process | Explanation and practice of designe process of OOSE. | ||
12. | デザインの課題 | HIのデザインをFIGMAなどのツールで実施する。 | ![]() |
Design challenge | Carry out a design of HI by the technique such as FIGMA. | ||
13. | 相互評価 | デザインしたHIの評価を相互評価で実施する。 | ![]() |
Mutual evaluations | Carry out an evaluation of HI which we designed by mutual evaluations | ||
14. | デジタルファッション 1 | デジタル技術(CLO3Dや生成AIなど)を活用したファッション表現の最新動向を学ぶ。感性価値との関係性や、感覚的印象をどのように可視化・共有可能かを国内外の事例を通して考察する。 | ![]() |
Digital Fashion 1 | This session explores the convergence of Kansei (human sensibility) and digital fashion design. Students will be introduced to digital tools such as CLO3D, generative AI, and virtual fashion platforms. Through international case studies, the class will discuss how these technologies allow for the visualization and communication of affective impressions in fashion. Emphasis is placed on how digital design can externalize and share subjective values such as emotional tone, cultural identity, and material aesthetics in new forms. | ||
15. | デジタルファッション 2 | 学生はデジタルファッション事例を調査し、感性要素(色彩・質感・情緒性など)を分析。数枚のスライド資料を作成し、オンライン上で10分間の口頭発表と意見交換を行う。 |
![]() |
Digital Fashion 2 | Students will independently select a digital fashion work (e.g., a virtual garment, AI-generated outfit, or digital runway presentation) and analyze its Kansei-related elements, such as use of color, texture, emotional appeal, or cultural messaging. Each student will create a one-slide summary (image + analysis) and deliver a brief three-minute presentation in the online class. The session will conclude with a discussion to compare insights and evaluation criteria for reading and interpreting affective expression in digital fashion. |
授業時間外学習(予習・復習等) Required study time, Preparation and review |
---|
後半8コマ目から13コマ目はMoodleに掲載するPDFの輪講を中心に実施するので、事前に指示された範囲のまとめのPPTを必ず作成して授業に臨んでください。 本学では1単位当たりの学修時間を45時間としています。毎回の授業にあわせて事前学修・事後学修を行ってください。 |
From sessions 8 to 13, the class will focus on journal presentations based on PDF materials uploaded to Moodle. Students are required to prepare a summary PowerPoint presentation in advance, covering the assigned sections, and bring it to class for discussion. Please note that KIT requires 45 hours of study from students to award one credit, including both in-class instructions as well as study outside classes. Students are required to prepare for each class and complete the review after each class. |
教科書/参考書 Textbooks/Reference Books |
---|
教科書は指定しない。参考書は講義内で適宜紹介する。 |
No textbook will be specified. Reference books will be introduced in the lecture. |
成績評価の方法及び基準 Grading Policy |
---|
課題やプレゼンテーションへの取り組みの積極さ、及びその内容の妥当性を評価して行う。 |
Assessing the performance and contribution of the group work and presentation. |
留意事項等 Point to consider |
---|
- |
- |