科目詳細情報 / Course Syllabus
科目分類 / Subject Categories | |||||||
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学部等 / Faculty | 大学院工芸科学研究科(博士前期課程) / Graduate School of Science and Technology (Master's Programs) | 今年度開講 / Availability | 有 / Available | ||||
学域等 / Field | デザイン科学域 / Academic Field of Design | 年次 / Year | 1~2年次 / 1st through 2nd Year | ||||
課程等 / Program | デザイン学専攻 / Master's Program of Design | 学期 / Semester | 第3クォータ / Third quarter | ||||
分類 / Category | 授業科目 / Courses | 曜日時限 / Day & Period | 木1, 木2 / Thu 1st, Thu 2nd |
科目情報 / Course Information | |||||
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時間割番号 / Timetable Number | 63514101 | ||||
科目番号 / Course Number | 63560135 | ||||
単位数 / Credits | 2 | ||||
授業形態 / Course Type | 講義 / Lecture | ||||
授業科目名 / Course Title | デザインとテクノロジー / Design and Technology | ||||
担当教員名 Instructor(s) |
津田 和俊 | ||||
TSUDA Kazutoshi | |||||
その他 / Other | インターンシップ実施科目 Internship |
国際科学技術コース提供科目 IGP |
PBL実施科目 Project Based Learning |
実務経験のある教員による科目 Practical Teacher |
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- | ○ | - | - | ||
DX活用科目 ICT Usage in Learning |
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○ | - | - | - | ||
科目ナンバリング / Numbering Code | - |
授業の目的・概要 Objectives and Outline of the Course |
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この授業は、デザイン実践における近年のテクノロジーの可能性や在り方について、試行錯誤、芸術表現、環境配慮、文化継承などの側面から考察することを目的としています。 |
The purpose of this course is to examine the possibilities and ways of being of emerging technology in design practice from the aspects of trial-and-error, art expression, environmental consideration, and cultural inheritance. |
学習の到達目標 Learning Objectives |
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1.デザインに関連する新たなテクノロジーについて理解する! 2.デザイン実践におけるテクノロジーの応用可能性について習得する! |
1.Understand the emerging technologies landscape in relation to design 2.Learn about the application possibility of the technologies in contemporary design practice |
授業計画項目 / Course Plan | |||
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No. | 項目 Topics |
内容 Content |
オンライン授業 online class |
1. | イントロダクション | ・デザインとテクノロジーの定義 ・現代のデザイン実践におけるテクノロジーの影響 |
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Introduction to Design and Technology | - definition of design and technology - Impact of technology on contemporary design practices |
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2. | イントロダクション | ・デザインとテクノロジーの定義 ・現代のデザイン実践におけるテクノロジーの影響 |
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Introduction to Design and Technology | - definition of design and technology - Impact of technology on contemporary design practices |
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3. | コンピュテーショナルデザインとジェネラティブアート | ・コンピュテーショナルデザインとコーディング ・ジュネラティブアートとアルゴリズム |
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Computational Design and Generative Art | - Basics of computational design and coding - Techniques in generative art and algorithmic aesthetics |
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4. | コンピュテーショナルデザインとジェネラティブアート | ・コンピュテーショナルデザインとコーディング ・ジュネラティブアートとアルゴリズム |
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Computational Design and Generative Art | - Basics of computational design and coding - Techniques in generative art and algorithmic aesthetics |
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5. | デジタルファブリケーションとラピッドプロトタイピング | ・デジタルファブリケーション技術(3Dプリンタ、CNCマシンなど)の紹介 ・ラピッドプロトタイピングの方法と材料 |
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Digital Fabrication and Rapid Prototyping | - Introduction to digital fabrication technologies (e.g. 3D printing, CNC machining) - Methods of rapid prototyping and material considerations |
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6. | デジタルファブリケーションとラピッドプロトタイピング | ・デジタルファブリケーション技術(3Dプリンタ、CNCマシンなど)の紹介 ・ラピッドプロトタイピングの方法と材料 |
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Digital Fabrication and Rapid Prototyping | - Introduction to digital fabrication technologies (e.g. 3D printing, CNC machining) - Methods of rapid prototyping and material considerations |
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7. | インタラクティブデザインとメディアテクノロジー | ・インタラクティブデザインとユーザーエクスペリエンス ・メディアアート、パフォーミングアーツ、XR技術 |
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Interactive Design and Media Technology | - Basics of interactive design and user experience - Practices in media arts and XR |
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8. | インタラクティブデザインとメディアテクノロジー | ・インタラクティブデザインとユーザーエクスペリエンス ・メディアアート、パフォーミングアーツ、XR技術 |
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Interactive Design and Media Technology | - Basics of interactive design and user experience - Practices in media arts and XR |
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9. | オープンデザインとデータビジュアリゼーション | ・オープンデザインと協働アプローチ ・データビジュアリゼーションのツール ・適正技術と社会革新 |
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Open Design and Data Visualization | - Open design principles and collaborative approaches - Tools for effective data visualization - Appropriate technology and social innovation |
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10. | オープンデザインとデータビジュアリゼーション | ・オープンデザインと協働アプローチ ・データビジュアリゼーションのツール ・適正技術と社会革新 |
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Open Design and Data Visualization | - Open design principles and collaborative approaches - Tools for effective data visualization - Appropriate technology and social innovation |
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11. | サーキュラーデザインとマテリアルエコロジー | ・資源循環、サステイナビリティデザイン、生きのびるためのデザイン ・エコマテリアルとデザインへの応用 |
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Circular Design and Material Ecology | - Practices of circular design and design for sustainability - Innovations in environmental conscious materials and their applications in design |
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12. | サーキュラーデザインとマテリアルエコロジー | ・資源循環、サステイナビリティデザイン、生きのびるためのデザイン ・エコマテリアルとデザインへの応用 |
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Circular Design and Material Ecology | - Practices of circular design and design for sustainability - Innovations in environmental conscious materials and their applications in design |
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13. | ヘリテージと未来にそなえたデザイン | ・現代デザインにおける遺産の価値の理解 ・未来にそなえたデザインの模索 |
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Heritage and Future-proof Design | - Understanding the values of heritage in contemporary design - Exploring the future-proofing design |
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14. | ヘリテージと未来にそなえたデザイン | ・現代デザインにおける遺産の価値の理解 ・未来にそなえたデザインの模索 |
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Heritage and Future-proof Design | - Understanding the values of heritage in contemporary design - Exploring the future-proofing design |
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15. | まとめ | ・振り返り | |
Wrap-up | - Reflection |
授業時間外学習(予習・復習等) Required study time, Preparation and review |
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本学では1単位当たりの学修時間を45時間としています。毎回の授業にあわせて予習・復習をおこなってください。 |
Please note that KIT requires 45 hours of study from students to award one credit, including both in-class instructions as well as study outside classes. Students are required to prepare for each class and complete the review after each class. |
教科書/参考書 Textbooks/Reference Books |
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参考文献は必要に応じて授業内で紹介します。 |
References will be introduced in classes as needed. |
成績評価の方法及び基準 Grading Policy |
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評価はレポートによっておこないます。 |
Evaluation will be made by reports. |
留意事項等 Point to consider |
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tsudakazutoshi@kit.ac.jp |
tsudakazutoshi@kit.ac.jp |