京都工芸繊維大学 Webシラバス

2025

大学コンソーシアム京都 はじめに
Before You Begin
印刷について
Printing

ベニス大学 Ca' Foscari University of Venice
(Curricula>Enrolled in a.y****>Study Plan)
トリノ大学 Politecnico di Torino
(Material struttali)
科目ナンバリング分類表 大学コンソーシアム京都

科目詳細情報 / Course Syllabus

科目分類 / Subject Categories
学部等 / Faculty 大学院工芸科学研究科(博士前期課程) / Graduate School of Science and Technology (Master's Programs) 今年度開講 / Availability 有 / Available
学域等 / Field 設計工学域 / Academic Field of Engineering Design 年次 / Year 1~2年次 / 1st through 2nd Year
課程等 / Program 機械設計学専攻 / Master's Program of Mechanodesign 学期 / Semester 第3クォータ / Third quarter
分類 / Category 授業科目 / Courses 曜日時限 / Day & Period 火2, 木3 / Tue 2nd, Thu 3rd
科目情報 / Course Information
時間割番号 / Timetable Number 62312201
科目番号 / Course Number 62360207
単位数 / Credits 2
授業形態 / Course Type 講義 / Lecture
授業科目名 / Course Title 応用機械加工学 / Applied Machining Processes
担当教員名
Instructor(s)
山口 桂司
YAMAGUCHI Keishi
その他 / Other インターンシップ実施科目
Internship
国際科学技術コース提供科目
IGP
PBL実施科目
Project Based Learning
実務経験のある教員による科目
Practical Teacher
- - -
DX活用科目
ICT Usage in Learning
- - -
- - - -
科目ナンバリング / Numbering Code -
授業の目的・概要
Objectives and Outline of the Course
機械加工の基礎知識を実際のものづくりに応用するために必要な力を養う.そのために,本講義では,各種材料とその加工特性に関する材料加工特性論,加工精度と要求機能から設計を考える精度設計論,および工作機械の基本特性と主要構成要素に関する工作機械概論に基づいて,課題演習により応用力を育成する.
The competence to apply the fundamental machining knowledge to real manufacturing will be developed. Therefor, the applied competency will be educated through the exercises of the subjects based on the machining characteristics for various materials, the accuracy-design considered from the relationship between machining accuracy and required function and the introduction of machine tool regarding fundamental characteristics and main components of machine tool.
学習の到達目標
Learning Objectives
1.各種材料の加工特性を習得する.
2.機械加工に関する課題を抽出し,その原因を追究して課題解決策の提案する能力を習得する.
1.Learn the processing characteristics of various materials.
2.Learn the ability to identify problems related to machining, investigate their causes, and propose solutions to the problems.
授業計画項目 / Course Plan
No. 項目
Topics
内容
Content
オンライン授業
online class
1. 応用機械加工学の概要 講義の位置付け・意義について.学部で修得した基礎知識を振り返り,実際のものづくりに応用するために必要な本講義のポイントを説明
Introduction of Applied Machining Processes Significance of the lecture. To explain the items of the lecture to apply to manufacturing while reviwing fundamental knoledge obtained in undergraduate school.
2. 機械材料の基本的特性 加工の基本となる機械材料(表面処理を含む)の種類,用途,機械的特性などについて
レポート課題①(材料の加工特性)提示
Basic characteristics of mechanical materials Mechnical characteristics, kind and application of mechanical material.
Report subject No.1 (material characteristics).
3. 機械材料の加工特性(1) 鉄系材料の特徴とその加工特性,特に熱処理によって変化する加工特性について
Machining characteristics of mechanical materials (1) Material and Machining characteristics of ferrous metal, especially changing characteristics with heat treatment.
4. 機械材料の加工特性(2) 非鉄金属,セラミックス,複合材料等の特徴とその加工特性について
Machining characteristics of mechanical materials (2) Material and Machining characteristics of non-ferrous metal, ceramics and composite materials.
5. 課題発表(1) レポート課題①(材料の加工特性)プレゼンテーション,論議,解説
Presentation of the subjects (1) Presentationoe the report subjects No. 1 (machining characteristics of materials) and discussion.
6. 部品機能と精度設計 部品に要求される機能から形状精度,寸法精度を考える精度設計について
レポート課題②(部品機能と精度)提示
parts function and accuracy design Accuracy design considering form and dimension accuracy from function required for parts .
Report subject No.2 (parts function and accuracy).
7. 加工精度に基づく設計(1) 各種加工方法で可能な加工精度とその加工精度を設計に反映する方法について
Design based on machining accuracy (1) Machining accuracy of each machining method and method for reflecting its accuracy to design.
8. 加工精度に基づく設計(2) 加工プロセスの考え方と加工プロセスを考慮した設計について
Design based on machining accuracy (2) Philosophy on machining process and design cosidering machining process.
9. 課題発表(2) レポート課題②(部品機能と精度)プレゼンテーション,論議,解説
Presentation of the subjects (2) Presentationoe the report subjects No. 2 (function and accuracy of parts) and discussion.
10. 工作機械の基本構成要素と分類 工作機械に共通の構成要素とその基本的な役割および工作機械の分類について
レポート課題③(工作機械の加工性能)提示
Basic construction of machine tool and classification Common construction elements of machine tool, its basic role and cllasification of machine tool.
Report subject No.3 (macining performance of machine tool).
11. 工作機械の加工性能への影響因子 工作機械の静特性,動特性,熱特性,運動特性などの基本特性と加工性能への影響について
Influence factor on machining performance of machine tool Basic properties such as static, dynamic, heat and moving properties of machine tool and an ifluence on machining performance.
12. 工作機械の主要構成要素の基本構造と仕組み 工作機械の主要構造要素(本体構造,主軸頭,主軸,結合部要素,案内面構造,駆動機構)について
Basic structure and mechanism of main construction elements of machine tool Basic structure such as main body, main spindle head, joining elements, guide surface and moving mechanism.
13. 最近の工作機械と周辺装置・ツーリングシステム 最近の高性能工作機械(多軸加工機,複合加工機,超精密加工機等),工作機械の周辺装置とツーリングシステムについてについて
Current machine tool and peripheral equipment / tooling system Current high performance machine tool (multi axis machine, combined machine and ultra-precision machine, etc.) and peripheral equipment / tooling system.
14. 課題発表(3) レポート課題③(工作機械の加工性能)プレゼンテーション,論議,解説
Presentation of the subjects (3) Presentationoe the report subjects No. 3 (macining performance of machine tool) and discussion.
15. 総合討論 レポート課題①,②,③に関わる総合的な討論
Discussion Discussion on report subject No.1, 2 and 3.
授業時間外学習(予習・復習等)
Required study time, Preparation and review
レポート課題実施のために自己学習時間60時間程度を必要とする.
本学では1単位当たりの学修時間を45時間としています。毎回の授業にあわせて事前学修・事後学修を行ってください。

Please note that KIT requires 45 hours of study from students to award one credit, including both in-class instructions as well as study outside classes. Students are required to prepare for each class and complete the review after each class.
教科書/参考書
Textbooks/Reference Books
教科書なし/参考書:初歩から学ぶ工作機械,清水伸二著,工業調査会など.
-
成績評価の方法及び基準
Grading Policy
レポート①,②,③の評価(50%)および課題発表の評価(50%)により総合評価する.
Grading is totally evaluated from report subjects No. 1, 2 and 3 (50%) and presentation of the subject(50%).
留意事項等
Point to consider
「切削・研削加工学」「特殊加工学」(学部3年次)を履修していることが望ましい.
講義中にレポート課題を課し,プレゼンテーションの場を設定するので,積極的に参画すること.
It is desirable to be completed a course of "mechanics of cutting and grinding" (3rd year, undergraduate)
Students must actively participate in discussions and presentations during lectures.