京都工芸繊維大学 Webシラバス

2025

大学コンソーシアム京都 はじめに
Before You Begin
印刷について
Printing

ベニス大学 Ca' Foscari University of Venice
(Curricula>Enrolled in a.y****>Study Plan)
トリノ大学 Politecnico di Torino
(Material struttali)
科目ナンバリング分類表 大学コンソーシアム京都

科目詳細情報 / Course Syllabus

科目分類1 / Subject Categories
学部等 / Faculty 大学院工芸科学研究科(博士前期課程) / Graduate School of Science and Technology (Master's Programs) 今年度開講 / Availability 有 / Available
学域等 / Field 設計工学域 / Academic Field of Engineering Design 年次 / Year 1~2年次 / 1st through 2nd Year
課程等 / Program 情報工学専攻 / Master's Program of Information Science 学期 / Semester 第1クォータ / First quarter
分類 / Category 授業科目 / Courses 曜日時限 / Day & Period 水1, 水2 / Wed 1st, Wed 2nd
科目分類2 / Subject Categories
学部等 / Faculty 大学院工芸科学研究科(博士前期課程) / Graduate School of Science and Technology (Master's Programs) 今年度開講 / Availability 有 / Available
学域等 / Field デザイン科学域 / Academic Field of Design 年次 / Year 1~2年次 / 1st through 2nd Year
課程等 / Program デザイン学専攻 / Master's Program of Design 学期 / Semester 第1クォータ / First quarter
分類 / Category 授業科目 / Courses 曜日時限 / Day & Period 水1, 水2 / Wed 1st, Wed 2nd
科目情報 / Course Information
時間割番号 / Timetable Number 62203101
科目番号 / Course Number 62260062
単位数 / Credits 2
授業形態 / Course Type 講義・演習 / Lecture/Practicum
授業科目名 / Course Title インタラクションデザインⅠ / Interaction Design Ⅰ
担当教員名
Instructor(s)
澁谷 雄水野 修西村 雅信野宮 浩揮水内 智英SIRIARAYA PANOTE畔柳 加奈子西崎 友規子SHE WAN-JOU
SHIBUYA Yu、MIZUNO Osamu、NISHIMURA Masanobu、NOMIYA Hiroki、MIZUCHI Tomohide、SIRIARAYA PANOTE、KUROYANAGI Kanako、NISHIZAKI Yukiko、SHE WAN-JOU
その他 / Other インターンシップ実施科目
Internship
国際科学技術コース提供科目
IGP
PBL実施科目
Project Based Learning
実務経験のある教員による科目
Practical Teacher
- - ○(複数の担当教員がデザイン会社あるいは企業のデザイン部門での実務経験があり,本授業においてその経験を活かした実践的講義・演習を行う.)
DX活用科目
ICT Usage in Learning
- - -
- - -
科目ナンバリング / Numbering Code -
授業の目的・概要
Objectives and Outline of the Course
現代の製品・システム・サービスは、必ずしも私たちの目の前での物理的な存在、そしてやり取りとして完結していません。そのバックヤードでは、バーチャル空間を含む実生活での人の行為・反応をセンサー・ロギング・AI技術などで認識・分析し、その結果を世界に散らばる知識と結び付けることで新たな情報として生成され、さらにその情報は、視覚・聴覚・触覚など人の感覚を横断するマルチモーダルな相互的対話(インタラクション)を通して利用されます。そして、そのインタラクションに実感(リアリティ)が伴うとき、製品・システム・サービスに有用性と満足感が両立します。それを実現する設計においては、「技術」と「デザイン」の融合が何より重要です。
このインタラクションデザインⅠとそれに続くインタラクションデザインⅡは、情報工学を始めとする技術系学生とデザイン系学生が1つの教室で学ぶことを前提としています。前者においては、インタラクションデザインの実践で必要となる、基礎的な手法・知識について、体験的に学び、後者では、それらを活かして、よリ現実的な課題に対する解決をグループプロジェクトによって行います。
Modern products, systems, and services are not always complete as physical beings and interactions in front of us. In the backyard, human actions and reactions in real life including virtual space are recognized and analyzed by sensors, logging technology, AI technology, etc., and the results are combined with knowledge scattered around the world to generate new information. Information is used through multi-modal interaction that crosses human senses such as sight, hearing, and touch.And when that interaction is accompanied by a sense of reality, the product, system, or service will have both usefulness and satisfaction. In designing to realize it, the fusion of "technology" and "design" is most important.
This Interaction Design I and the following Interaction Design II are based on the premise that technology students such as information engineering and design students study in one classroom. In the former, students will experientially learn the basic methods and knowledge necessary for the practice of interaction design. In the latter, we will make use of them to solve more realistic problems through group projects.
学習の到達目標
Learning Objectives
1.インタラクションデザインの実践で必要となる、基礎的な手法・知識について、体験的に習得すする。
1.To acquire the basic methods and knowledge necessary for the practical interaction design.
授業計画項目 / Course Plan
No. 項目
Topics
内容
Content
オンライン授業
online class
1. ガイダンス・インタラクションデザイン概論・電子工作1 ・フィジカルインタラクションデザインとは何か?
・授業の目的と進め方について
・プロジェクトテーマの説明
・電子工作(フィジカルコンピューティング)についての講義・演習
Guidance / Electronic work 1 - What is Physical Interaction Design?
- The purpose of the class and how to proceed
- Explanation of the project theme
- Electronic work
. Introduction of observation methods
2. 電子工作2 ・電子工作(フィジカルコンピューティング)についての講義・演習
Electronic Work 2 - Electronic work
3. 電子工作3 ・電子工作(フィジカルコンピューティング)についての講義・演習
Electronic Work 3 - Electronic work
4. デザインプロセス・観察・ラピッドエスノグラフィ・UI/UX事例1 ・デザインプロセス
・ラピッドエスノグラフィ(ワーク)
・ UI/UX事例
Design process / Consultation on Observations / Rapid Ethnography / UI/UX Case Studies 1 - Observations and investigations
- Explanation: rapid ethnography
- Explanation: UI/UX case studies
5. デザインプロセス・観察・ラピッドエスノグラフィ・UI/UX事例2 ・デザインプロセス
・ラピッドエスノグラフィ(ワーク)
・ UI/UX事例
Design process / Consultation on Observations / Rapid Ethnography / UI/UX Case Studies 2 - Observations and investigations
- Explanation: rapid ethnography
- Explanation: UI/UX case studies
6. コミュニティ共生・マルチステイクホルダーの観点から1 ・マルチステイクホルダー
・観察と分析(ワーク)
・ 関係視点からのデザインアプローチ事例
Community Symbiosis from multi-stakeholder perspectives 1 Lecture: multi-stakeholder perspectives
Workshop: observation and analysis
Lecture: examples of design approaches from a relational perspective
7. コミュニティ共生・マルチステイクホルダーの観点から2 ・マルチステイクホルダー
・観察と分析(ワーク)
・ 関係視点からのデザインアプローチ事例
Community Symbiosis from multi-stakeholder perspectives 2 Lecture: multi-stakeholder perspectives
Workshop: observation and analysis
Lecture: examples of design approaches from a relational perspective
8. アイデア展開・発想法1 ・発想と表現(ブレインストーミング、ビジュアライゼーション)
Ideation and Expressions 1 - Explanation: ideation and expressions (brainstorming, visualization)
9. アイデア展開・発想法2 ・発想と表現(ブレインストーミング、ビジュアライゼーション)
Ideation and Expressions 2 - Explanation: ideation and expressions (brainstorming, visualization)
10. ラピッドプロトタイピング・ペーパーモデル・ペルソナ・シナリオ1 ・プロトタイプの構想、プロトタイピングツールについて
・プロトタイピングエクササイズ
Rapid prototyping / Paper model / Persona / Scenarios 1 ・About prototype concept and prototyping tools
・Prototyping exercise
11. ラピッドプロトタイピング・ペーパーモデル・ペルソナ・シナリオ2 ・プロトタイプの構想、プロトタイピングツールについて
・プロトタイピングエクササイズ
Rapid prototyping / Paper model / Persona / Scenarios 2 ・About prototype concept and prototyping tools
・Prototyping exercise
12. 顔画像からの感情推定技術の体験1 ・顔画像からの感情推定技術の活用
・表情の体系化
・AUによる表情の表現
Experience of Emotion Estimation Technology from Face Images 2 - Use of emotion estimation technology from facial images
- Systematization of facial expressions
- Expression of facial expressions by AU
13. 顔画像からの感情推定技術の体験2 ・顔画像からの感情推定技術の活用
・表情の体系化
・AUによる表情の表現
Experience of Emotion Estimation Technology from Face Images 2 - Use of emotion estimation technology from facial images
- Systematization of facial expressions
- Expression of facial expressions by AU
14. アプリケーション制作(音声認識・合成を利用したwebアプリの作成)1 ・アプリケーション制作
・AI(画像・音声)の扱い方
・ユーザビリティ評価の仕方
Application construction / AI (image, sounds) / Usability testing 1 - Explanation: Usage of AI based tools
- Explanation: Usability testing
- Constructing an application
15. アプリケーション制作(音声認識・合成を利用したwebアプリの作成)2 ・アプリケーション制作
・AI(画像・音声)の扱い方
・ユーザビリティ評価の仕方
Application construction / AI (image, sounds) / Usability testing 2 - Explanation: Usage of AI based tools
- Explanation: Usability testing
- Constructing an application
授業時間外学習(予習・復習等)
Required study time, Preparation and review
・演習時間外にも共同作業があるため、熱意と責任を持って取り組むことが必須である
・最終成果は授業以外においても公表される可能性がある。

本学では1単位当たりの学修時間を45時間としています。毎回の授業にあわせて事前学修・事後学修を行ってください。
- It is essential to work with enthusiasm and responsibility and there is collaborative work in groups.
- The final results may be announced outside of class.

Please note that KIT requires 45 hours of study from students to award one credit, including both in-class instructions as well as study outside classes. Students are required to prepare for each class and complete the review after each class.
教科書/参考書
Textbooks/Reference Books
参考書:情報デザインの教室、情報デザインフォーラム編、丸善
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成績評価の方法及び基準
Grading Policy
各テーマごとに成果物等を評価した合計を評価とする(100%)。
Evaluation is based on deliverables for each sub theme (100%).
留意事項等
Point to consider
http://interaction-design.kit.ac.jp/
kushi@kit.ac.jp (櫛) / k_tanaka@kit.ac.jp (田中)
http://interaction-design.kit.ac.jp/