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2025

大学コンソーシアム京都 はじめに
Before You Begin
印刷について
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ベニス大学 Ca' Foscari University of Venice
(Curricula>Enrolled in a.y****>Study Plan)
トリノ大学 Politecnico di Torino
(Material struttali)
科目ナンバリング分類表 大学コンソーシアム京都

科目詳細情報 / Course Syllabus

科目分類 / Subject Categories
学部等 / Faculty 工芸科学部 / School of Science and Technology 今年度開講 / Availability 有 / Available
学域等 / Field 設計工学域 / Academic Field of Engineering Design 年次 / Year 2年次 / 2nd Year
課程等 / Program 情報工学課程・課程専門科目 / Specialized Subjects for Undergraduate Program of Information Science 学期 / Semester 後学期 / Second term
分類 / Category - / - 曜日時限 / Day & Period 火3 / Tue 3rd
科目情報 / Course Information
時間割番号 / Timetable Number 12222302
科目番号 / Course Number 12260021
単位数 / Credits 2
授業形態 / Course Type 講義 / Lecture
クラス / Class - / -
授業科目名 / Course Title ヒューマンインタフェース / Human Interface
担当教員名
Instructor(s)
澁谷 雄西崎 友規子
SHIBUYA Yu、NISHIZAKI Yukiko
その他 / Other インターンシップ実施科目
Internship
国際科学技術コース提供科目
IGP
PBL実施科目
Project Based Learning
実務経験のある教員による科目
Practical Teacher
- - - ○(担当教員の1名は自動車メーカにおいて認知科学に関する研究を行なってきた.この実務経験を活かして,人の心理・認知に関する部分についての講義を主として担当する.)
DX活用科目
ICT Usage in Learning
- - -
- - -
科目ナンバリング / Numbering Code -
授業の目的・概要
Objectives and Outline of the Course
ヒューマンインタフェースという言葉は,コンピュータに代表される機械(対話型システム)とそのユーザである人間との接点を指している.ヒューマンインタフェースの良し悪しはその対話型システムの成否を左右する.一方,“良い”ヒューマンインタフェースを持つシステムを構築するためには,正しい手法と大きなコストを必要とする.本講義では,良い(使いやすい)ヒューマンインタフェースを実現するために必要となる,人間とコンピュータの特性,ユーザインタフェースの設計法,分析法,評価法を理解し修得する.また,応用例を知ることによって,ヒューマンインタフェースの価値を認める.
To provide general understanding of human interface and the following topics will be covered: characteristics about human and computer, design method of human interface, analysis or evaluation method of human interface, and several up-to-date applications of human interface.
学習の到達目標
Learning Objectives
1.ヒューマンインタフェースとは何か,またその重要性を理解
2.人間とコンピュータの特性の理解
3.インタラクティブシステムデザイン手順の理解
4.良いインタフェースの設計手法の理解と習得
5.インタフェースの分析・評価手法の理解と習得
1.To understand what is human interface and its importance.
2.To understanding the characteristics of human and computer.
3.To understand the design process of interactive systems.
4.To understand the design methods for good interfaces.
5.To understand the method for analyzing and evaluating interfaces.
授業計画項目 / Course Plan
No. 項目
Topics
内容
Content
オンライン授業
online class
1. ヒューマンインタフェース(HI)序論 ヒューマンインタフェース(HI)の基本概念,HIの構成要素,HIの歴史
Introduction of HI (Human Interface) Basic concept of HI, what consists HI, history of HI.
2. 人の生理特性 人の生理特性とHI,感覚,身体形状と運動,HIのユーザ身体・精神への影響,生理指標
Physiological characteristics of human Physiological characteristics of human, perception, ergonomics, motion, physical and mental influence of HI on user, physiological metrics.
3. 人の心理特性 知覚特性,記憶と学習,注意
Psychological characteristics of human Perception, memory, learning, attention.
4. HIにおける人の行動とモデル メンタルモデル,アフォーダンス,デノテーション・コノテーション,インタラクション行動のモデル,ヒューマンエラー
Human behavior and human model in HI Mental model, affordance, denotation, connotation, decision making, model of interaction, human error.
5. 情報の入力 入力装置,テキスト入力
Input method Input device, text input method.
6. 情報の出力とインタラクション 出力装置,インタラクションと入出力情報,インタラクションスタイル
Output method and interaction Output device, interaction and input-output information, interaction style.
7. GUI GUIとソフトウェア,GUIの構成要素とその設計,GUIの設計
Design of GUI GUI and software, GUI widget, icon, menu, design of GUI.
8. ユーザビリティとデザイン原則 ユーザビリティ,ユーザエクスペリエンス,デザイン原則,ユーザ中心設計・人間中心設計
Usability and design guideline Usability, user experience, design guideline, user / human centered design.
9. HIのデザインプロセス デザインプロセス,要求獲得
Design process of HI Design process, user requirements.
10. モデル化とプロトタイピング ユーザとタスクのモデル化,設計,プロトタイピング
Modeling and prototyping User and task modeling, design, prototyping.
11. 評価と改良(1) HIの評価,ユーザビリティインスペクション
Evaluation and improvement of HI (1) Evaluation of HI, usability inspection
12. 評価と改良(2) 実験的評価,実利用データに基づく評価,HIの改良
Evaluation and improvement of HI (2) Empirical evaluation, evaluation using practical data, improvement of HI.
13. ユーザ支援技術・アクセシビリティ ユーザ支援技術,ユーザの多様性とユニバーサルデザイン,公共機器・サービスのHI
User assistance technology and accessibility. User assistance technology, user diversity, universal design, HI in public equipment and service
14. ネットワークとHI ネットワークとHI,CMC,CSCW
HI in network HI in network, Computer Mediated Communication, Computer Supported Cooperative Work.
15. WIMPの先のHI WIMPの先のHI,モバイル環境とHI,ユビキタス情報環境におけるHI,バーチャルリアリティと拡張現実感,非言語コミュニケーション,情報技術とHIと社会
HI beyond WIMP HI beyond WIMP, mobile interaction, ubiquitous computing, virtual reality, augmented reality, non-verbal communication, HI in society.
履修条件
Prerequisite(s)
特になし.
None
授業時間外学習(予習・復習等)
Required study time, Preparation and review
講義に積極的に参加する態度を期待する.


また、各授業内容に対する予習を1時間、復習を2時間、合わせて3時間の予習・復習に加え、課題、および定期試験に備えるための学習時間を要する。
本学では1単位当たりの学修時間を45時間としています。毎回の授業にあわせて事前学修・事後学修を行ってください。
The students are expected to actively attend the class.
This class requires not only one hour to prepare for the individual classes and two hours for review (three hours in total) but also further leaning hours to prepare for assignments and regular examinations.
Please note that KIT requires 45 hours of study from students to award one credit, including both in-class instructions as well as study outside classes. Students are required to prepare for each class and complete the review after each class.
教科書/参考書
Textbooks/Reference Books
教科書:藤田欣也,渋谷雄共著:ヒューマンインタフェース,コロナ社
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成績評価の方法及び基準
Grading Policy
学期末の筆記試験80%および数回の課題レポート・オンラインテスト20%により評価する.
Evaluation is to be conducted based on the result of the end-of-the-semester paper test (80%) and the results of the online tests and reports of several assignments (20%).
留意事項等
Point to consider
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