京都工芸繊維大学 Webシラバス

2025

大学コンソーシアム京都 はじめに
Before You Begin
印刷について
Printing

ベニス大学 Ca' Foscari University of Venice
(Curricula>Enrolled in a.y****>Study Plan)
トリノ大学 Politecnico di Torino
(Material struttali)
科目ナンバリング分類表 大学コンソーシアム京都

科目詳細情報 / Course Syllabus

科目分類 / Subject Categories
学部等 / Faculty 工芸科学部 / School of Science and Technology 今年度開講 / Availability 有 / Available
学域等 / Field 設計工学域 / Academic Field of Engineering Design 年次 / Year 1年次 / 1st Year
課程等 / Program 情報工学課程・課程専門科目 / Specialized Subjects for Undergraduate Program of Information Science 学期 / Semester 後学期 / Second term
分類 / Category - / - 曜日時限 / Day & Period 水1 / Wed 1st
科目情報 / Course Information
時間割番号 / Timetable Number 12223101
科目番号 / Course Number 12260001
単位数 / Credits 2
授業形態 / Course Type 講義 / Lecture
クラス / Class - / -
授業科目名 / Course Title プログラミングⅠ / Programming Ⅰ
担当教員名
Instructor(s)
野宮 浩揮
NOMIYA Hiroki
その他 / Other インターンシップ実施科目
Internship
国際科学技術コース提供科目
IGP
PBL実施科目
Project Based Learning
実務経験のある教員による科目
Practical Teacher
- - - -
DX活用科目
ICT Usage in Learning
- - -
- - - -
科目ナンバリング / Numbering Code -
授業の目的・概要
Objectives and Outline of the Course
情報工学分野におけるもっとも基礎的な問題解決手段であるプログラミングの能力を身につける。具体的には、C言語の学習を通じて、プログラムの基本構成要素や背景にある技術・理論についての理解を深め、以降の情報工学専門科目を学ぶための基礎的能力を身につける。
This course will help you to master a programming skill that is a fundamental capability of learning information science. Specifically, you will learn a fundamental concept of programming and background theories through the practice of C programming.
学習の到達目標
Learning Objectives
1.変数のデータ型を適切に使い分けられる。
2.制御構造を組み合わせて問題解決手順を記述できる。
3.大きな問題を小さな関数の組み合わせに分解できる。
4.ポインタを適切に使用できる。
5.問題に合わせて構造体を設計し、適切に使用できる。
6.開発環境等を目的に応じて使い分けられる。
1.To become capable of using variables with an appropriate data type.
2.To become capable of describing a procedure of problem-solving with the control structure.
3.To become capable of decomposing a big problem into smaller ones.
4.To become capable of using pointers appropriately.
5.To become capable of defining a structual data type and using it appropriately.
6.To become capable of using a development environment and other tools.
授業計画項目 / Course Plan
No. 項目
Topics
内容
Content
オンライン授業
online class
1. Cプログラムの基本、演算と型 変数の概念、変数を用いた演算、変数の型について学ぶ。
Basics of C programming, Operators and types To learn the concept of variables and operations with variables. Also, to learn various operators and data types of variable.
2. 制御文 制御構造、条件分岐、繰り返しについて学ぶ。
Control statement To learn the control structure with relational operators, if statement, switch-case statement, for loop, while coop and do-while loop.
3. 配列 配列の宣言と配列要素の操作について学ぶ。
Array To learn the declaration and operations of an array.
4. 関数、基本型 関数の定義や使用法について学ぶ。また、ローカル変数とグローバル変数の違い、変数の型の詳細、および演算子についても学ぶ。
Function, Basic types To learn the definition and usage of the function. Also, to learn the difference between local and global variables, and the basic types of variables and their operators.
5. 様々なプログラム マクロ・列挙体・再帰関数などを用いた様々なプログラム手法を学ぶ。
Various programs To learn programming techniques using a macro, enumeration, and recursive call.
6. ポインタ ポインタの基本的な概念について学ぶ。
Pointer To learn the concept of the pointer.
7. 文字列の基本、文字列とポインタ 文字列の基本的な概念について学ぶ。また、ポインタを利用した文字列に関するプログラミング手法について学ぶ。
String processing by pointer To learn the representation of string as an array of character and the usage of pointer in string processing.
8. 構造体 構造体の宣言や使用法について学ぶ。
Structure To learn the declaration and usage of the structural data type.
9. ファイル処理、プリプロセッサ ファイルによる入出力手法およびC言語処理系のプリプロセッサの働きについて学ぶ。
File and Preprocessor To learn input/output method using a file. Also, to learn the role of pre-processor.
10. C言語の全体像 動的メモリ確保など、C言語の全体について学ぶ。 ○
Overall picture of the C language To learn about the entire C language, including dynamic memory allocation.
11. ハードウェアとオペレーティングシステム C言語の実行環境について学ぶ。 ○
Hardware and operating system To learn about the C language execution environment.
12. オブジェクト指向, データ構造 オブジェクト指向の考え方とデータ構造について学ぶ。 ○
Object-oriented programming and data structure To learn the concept of object-oriented programming and data structure.
13. 関数型 関数型プログラミングの概念について学ぶ。 ○
Functional programming To learn the concept of functional programming.
14. スクリプト言語 PythonやJavaScriptなどのスクリプト言語の概要を学ぶ。 ○
Scripting language To learn about the scripting language, such as Python and JavaScript.
15. 開発環境 プログラミングを進めるにあたって必要な開発環境等について学ぶ。 ○
Development environment To learn about the development environment for programming.
履修条件
Prerequisite(s)
「情報工学概論」「情報・データリテラシー概論」の履修を前提とする。また、1回生は並行開講されている「ソフトウェア演習I」を必ず受講すること。
It is required to master "Introductory Laboratory in Information Science" and "Introduction to Computer and Data Literacy". Also, it is required for first year student to learn "Software Exercise I" in parallel.
授業時間外学習(予習・復習等)
Required study time, Preparation and review
各回の講義後、テキストを用いての復習および演習問題に取り組む時間として各2時間程度が必要である。

本学では1単位当たりの学修時間を45時間としています。毎回の授業にあわせて事前学修・事後学修を行ってください。
It is required 2 hours to work on the reading textbook and 2 hours to work on the exercises.
Please note that KIT requires 45 hours of study from students to award one credit, including both in-class instructions as well as study outside classes. Students are required to prepare for each class and complete the review after each class.
教科書/参考書
Textbooks/Reference Books
教科書:「新・明解C言語 入門編 第2版」(柴田望洋, ソフトバンククリエイティブ)
参考書:「Head First C」(David Griffiths, Dawn Griffiths (中田秀基監訳),オライリー・ジャパン)
Textbook: Bohyo Shibata: "Shin Meikai C Gengo Nyuumon-hen 2nd Eds." (Japanese), Softbank creative.
Readings: David Griffiths, Dawn Griffiths: "Head First C", O'Reilly.
成績評価の方法及び基準
Grading Policy
学期末に科す試験の成績(100%)による。
Performance evaluation of this subject will be conducted by the result of the examination at the end of the semester (100%).
留意事項等
Point to consider
-
-