科目詳細情報 / Course Syllabus
科目分類 / Subject Categories | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
学部等 / Faculty | 工芸科学部 / School of Science and Technology | 今年度開講 / Availability | 有 / Available | ||||
学域等 / Field | 設計工学域 / Academic Field of Engineering Design | 年次 / Year | 1年次 / 1st Year | ||||
課程等 / Program | 専門導入科目 / Introductory Subjects | 学期 / Semester | 前学期 / First term | ||||
分類 / Category | - / - | 曜日時限 / Day & Period | 木5 / Thu 5th |
科目情報 / Course Information | |||||
---|---|---|---|---|---|
時間割番号 / Timetable Number | 12014501 | ||||
科目番号 / Course Number | 12060012 | ||||
単位数 / Credits | 2 | ||||
授業形態 / Course Type | 講義 / Lecture | ||||
クラス / Class | - / - | ||||
授業科目名 / Course Title | 電子システム工学セミナーⅠ / Electronic Engineering Seminar I | ||||
担当教員名 Instructor(s) |
電子システム工学課程関係教員、(角江 崇)、粟辻 安浩、上田 哲也、高山 創、小林 和淑、比村 治彦、山下 馨、山下 兼一、髙井 伸和、一色 俊之、三浦 良雄、今田 早紀、三瓶 明希夫、島崎 仁司、高橋 和生、西中 浩之、廣木 彰、新谷 道広、高橋 駿、川本 康貴、井上 純一、CARL FREDERIK WERNER、黒澤 裕之、田村 安彦、西尾 弘司、蓮池 紀幸、鐘ケ江 一孝、岡田 大地 | ||||
Related teacher of the Undergraduate Program of Electronics、(KAKUE Takashi)、AWATSUJI Yasuhiro、UEDA Tetsuya、TAKAYAMA Hajime、KOBAYASHI Kazutoshi、HIMURA Haruhiko、YAMASHITA Kaoru、YAMASHITA Kenichi、TAKAI Nobukazu、ISSHIKI Toshiyuki、MIURA Yoshio、IMADA Saki、SANPEI Akio、SHIMASAKI Hitoshi、TAKAHASHI Kazuo、NISHINAKA Hiroyuki、HIROKI Akira、SHINTANI Michihiro、TAKAHASHI Shun、KAWAMOTO Yasutaka、INOUE Junichi、CARL FREDERIK WERNER、KUROSAWA Hiroyuki、TAMURA Yasuhiko、NISHIO Koji、HASUIKE Noriyuki、KANEGAE Kazutaka、OKADA Daichi | |||||
その他 / Other | インターンシップ実施科目 Internship |
国際科学技術コース提供科目 IGP |
PBL実施科目 Project Based Learning |
実務経験のある教員による科目 Practical Teacher |
|
- | - | ○ | ○(関連分野に実務経験のある教員による講義を含む) | ||
DX活用科目 ICT Usage in Learning |
- | - | - | ||
- | - | - | - | ||
科目ナンバリング / Numbering Code | - |
授業の目的・概要 Objectives and Outline of the Course |
---|
電子システム工学の概要を捉えるため、個別研究室でのセミナー、外部講師による講演などを実施する。初回は電子システム工学のガイダンスを行う。次の4回は教員4名による電子システム工学についての導入講義を行なう。さらに個別研究室でのセミナーを計6回実施する。ここでは、先端の研究を垣間見たり、思考力・作文能力の増進を行うなど、少人数教育により学生が教員と個人的レベルで接触できる機会を与える。後半の4回では、現代社会と電子システム工学の関わりについて理解を深めるために、企業や研究機関で研究開発に従事する本学出身者を中心とした講師陣による講演を行う。 |
This course gives newcomers a good opportunity to understand the outline of undergraduate program of electronics, and recent research topics in the electrical engineering and electronics. In the first week, the guidance for the course is briefly given. In the next four weeks, we have introductory lectures on the electrical engineering and electronics that are delivered by faculty members. In addition, students are separated into dozens of small groups, in which a faculty member conducts original seminar based on his expertise for six weeks. In the last four weeks of the course, lectures on roles of the electrical engineering and electronics in modern society are delivered by the experts from companies and other academic organizations, including young researchers and senior engineers who graduated from Kyoto Inst. Tech. |
学習の到達目標 Learning Objectives |
---|
1.電子システム工学課程で学習する分野の概略を把握する。 2.電子システム工学と社会の関わりを理解する。 3.卒業後の進路や職業選択を考える契機とする。 4.論理的な思考力と作文力の基礎を習得する。 5.科学技術的な内容の表現を学ぶ。 |
1.To understand the summary of research fields and undergraduate program of electronics 2.To understand the roles of electronic engineering in our society and the contribution 3.To have opportunities to consider his/her carrier development 4.To acquire abilities to think logically and writing skills 5.To learn scientific expressions and the terminologies |
授業計画項目 / Course Plan | |||
---|---|---|---|
No. | 項目 Topics |
内容 Content |
オンライン授業 online class |
1. | ガイダンス:電子システム工学概論 | 山下 兼一 物性物理、電子デバイス、電子回路、電子機器、光デバイス、光情報システムなどの幅広い分野をもつ本課程の性格や目的、未来展望、学生諸君への期待などを述べる |
|
Guidance for the course | "Schedule and brief summary of the course" by Prof. Kenichi Yamashita | ||
2. | 導入講義(1) | 高橋和生 「科学コミュニケーションの基礎 −エネルギーの選択を例として−」 |
|
Introductory lecture (1) | "Fundamentals of science communication" by Prof. Kazuo Takahashi | ||
3. | 導入講義(2) | 廣木 彰 「半導体集積回路とデバイスシミュレーション技術」 |
|
Introductory lecture (2) | "SoC and semiconductor device simulation technology" by Prof. Akira Hiroki | ||
4. | 導入講義(3) | 三浦 良雄 「スピントロニクスの現状と未来~スピンに何ができるのか?~」 |
|
Introductory lecture (3) | "Current status and future of spintronics" by Prof. Yoshio Miura | ||
5. | 導入講義(4) | 西中浩之 「研究について考えてみよう」 |
|
Introductory lecture (4) | "Let us think about the research" by Prof. Hiroyuki Nishinaka | ||
6. | 研究室でのセミナー(前半その1) | 各教員がそれぞれの研究室の研究内容を説明する。また、高校を卒業したばかりの諸君に難しい内容をいかに分かりやすく伝えるかを工夫する。例えば、第1回は教員が課題を与え、それに関する事項を説明する。課題は単に調べればよいだけのものでなく、自分の頭で考える必要のあるものである。 | |
Small group seminar (1) | Each group has 5-6 students and a supervisor. Some supervisors may lead the students to his/her expertise and make them understand fundamentals of the research field. Others may encourage the students to look into terminologies or key words in the research areas by themselves. The students may be asked to have oral presentation on a certain topic to other students. |
||
7. | 研究室でのセミナー(前半その2) | 例えば、第2回は課題について学生は調査・考察してきたことを中間発表する。教員は誤っていることや不足していることについてコメントする。 | |
Small group seminar (2) | The same as above. | ||
8. | 研究室でのセミナー(前半その3) | 例えば、第3回は学生は課題についてレポートを提出するとともに、その内容をグループ全員によく分かるように説明する。教員は提出されたレポートの内容・文章の不十分な部分についてコメントをつけて返却する。 | |
Small group seminar (3) | The same as above. | ||
9. | 研究室でのセミナー(後半その1) | 各教員が、それぞれの研究室の研究内容を説明する。また、高校を卒業したばかりの諸君に難しい内容をいかに分かりやすく伝えるかを工夫する。例えば、第1回は教員が課題を与え、それに関する事項を説明する。課題は単に調べればよいだけのものでなく、自分の頭で考える必要のあるものである。 | |
Small group seminar (4) | The same as above. | ||
10. | 研究室でのセミナー(後半その2) | 例えば、第2回は課題について学生は調査・考察してきたことを中間発表する。教員は誤っていることや不足していることについてコメントする。 | |
Small group seminar (5) | The same as above. | ||
11. | 研究室でのセミナー(後半その3) | 例えば、第3回は学生は課題についてレポートを提出するとともに、その内容をグループ全員によく分かるように説明する。教員は提出されたレポートの内容・文章の不十分な部分についてコメントをつけて返却する。 | |
Small group seminar (6) | The same as above. | ||
12. | 外部講師による講演(1) | 川本 康貴 「KITを卒業した技術者のキャリア紹介」 |
|
Lecture by experts from companies and other academic organizations (1) | "The joyful life of an engineer who graduated from KIT" by Dr. Yasutaka Kawamoto | ||
13. | 外部講師による講演(2) | 村上 俊也 「技術者としてのキャリアと半導体メモリ」 |
|
Lecture by experts from companies and other academic organizations (2) | "Engineering career and semiconductor memory" by Dr. Toshiya Murakami |
||
14. | 外部講師による講演(3) | 澤田 浩 「電子系技術者が輝くために」 |
|
Lecture by experts from companies and other academic organizations (3) | "For electrical engineers to be highly appreciated" by Dr. Hiroshi Sawada | ||
15. | 外部講師による講演(4) | 角江 崇 「何事もポジティブシンキング: 研究者である先輩からのメッセージ」 |
|
Lecture by experts from companies and other academic organizations (4) | "Positive thinking for anything; a message from a researcher who graduated from KIT" by Prof. Takashi Kakue |
履修条件 Prerequisite(s) |
---|
本科目は新入生向けの必須科目である。 |
This course is given for newcomers and a subject required for graduation. |
授業時間外学習(予習・復習等) Required study time, Preparation and review |
---|
現代社会とエレクトロ二クスとの関わりについて、予め予備知識を得ておこう。セミナーでは自分で考えようとする習慣を身につけること。他人に読んで貰って分かりやすい文章とはどんなものか、魅力ある発表とはどんなものか考えてみよう。研究室でのセミナーでは適宜課題が出されるので,その課題を必ず実施すること. |
It is recommended to previously investigate roles of electronics in our society. While taking the seminar class, it is very important for students to think of any problems by themselves. |
教科書/参考書 Textbooks/Reference Books |
---|
教科書はない。適宜プリントを配布したり、授業中に参考書を推薦する。 |
There are no textbooks and references assigned for the seminar. Some lectures may distribute documents and copies of slides. Some others may recommend references in the class. |
成績評価の方法及び基準 Grading Policy |
---|
出席状況,受講態度,レポートの結果による。 |
We will give a grade by estimating the attendance, attitudes in the class, and results of the reports submitted. |
留意事項等 Point to consider |
---|
日程や内容は変更の可能性がある. 変更については,授業内等で周知あるいはmoodle上の授業科目「コース:電子システム工学セミナーI 2024」上で掲示するので注意すること. |
Please frequently refer to the website in the learning system, moodle, entitled "course: electronic engineering seminar I 2024" in case of schedule change in lectures and small group seminars. |