京都工芸繊維大学 Webシラバス

2025

大学コンソーシアム京都 はじめに
Before You Begin
印刷について
Printing

ベニス大学 Ca' Foscari University of Venice
(Curricula>Enrolled in a.y****>Study Plan)
トリノ大学 Politecnico di Torino
(Material struttali)
科目ナンバリング分類表 大学コンソーシアム京都

科目詳細情報 / Course Syllabus

科目分類1 / Subject Categories
学部等 / Faculty 工芸科学部 / School of Science and Technology 今年度開講 / Availability 有 / Available
学域等 / Field 全学共通科目 / Program-wide Subjects 年次 / Year 2年次 / 2nd Year
課程等 / Program 実践教養科目 / Liberal Arts 学期 / Semester 後学期 / Second term
分類 / Category - / - 曜日時限 / Day & Period 金2 / Fri 2nd
科目分類2 / Subject Categories
学部等 / Faculty 工芸科学部 / School of Science and Technology 今年度開講 / Availability 有 / Available
学域等 / Field 全学共通科目 / Program-wide Subjects 年次 / Year 2年次 / 2nd Year
課程等 / Program 人間教養科目(2023年度以前入学者) / Liberal Arts(Course for students enrolled before 2023 academic year) 学期 / Semester 後学期 / Second term
分類 / Category 工芸科学教養科目 / Science and Technology Liberal Arts 曜日時限 / Day & Period 金2 / Fri 2nd
科目情報 / Course Information
時間割番号 / Timetable Number 10125202
科目番号 / Course Number 10160242
単位数 / Credits 2
授業形態 / Course Type 講義 / Lecture
クラス / Class - / -
授業科目名 / Course Title デザインとブランド / Design & Branding
担当教員名
Instructor(s)
(塩川 信明)
(SHIOKAWA Nobuaki)
その他 / Other インターンシップ実施科目
Internship
国際科学技術コース提供科目
IGP
PBL実施科目
Project Based Learning
実務経験のある教員による科目
Practical Teacher
- - ○(本講義は製造系民間企業に勤務している弁理士が担当する。また、ゲスト講師として特許事務所において意匠を中心に活動する弁理士を迎える。/This lecture will be given by a patent attorney working for a private manufacturing company. In addition, a guest lecturer will be a p)
DX活用科目
ICT Usage in Learning
- - -
- - -
科目ナンバリング / Numbering Code -
授業の目的・概要
Objectives and Outline of the Course
デザインとブランドについて総合的に学ぶ。
デザインとブランドについて実社会を意識した実学的学習を行うことにより、社会活動に役立てる方法を理解する。
本講義は製造系民間企業に勤務している弁理士が担当する。また、ゲスト講師として特許事務所において意匠を中心に活動する弁理士を迎える。
Comprehensive study of design and branding.
Students learn about design and brands in a practical way with an awareness of the real world, so that they understand how to make use of design and brands in their social activities.
This lecture will be given by a patent attorney working for a private manufacturing company. In addition, a guest lecturer will be a patent attorney working in a patent firm with a focus on designs.
学習の到達目標
Learning Objectives
1.ブランドの基礎から活用までを広く理解する。
2.ブランドと社会活動の関係を理解する。
3.意匠権制度の基礎と活用方法を理解する。
4.実社会におけるデザインの重要性を学ぶ。
1.to gain a broad understanding of the fundamentals and use of brands.
2.to understand the relationship between brands and social activities.
3.to understand the basics of the design right system and how to utilise it.
4.learn the importance of design in the real world.
授業計画項目 / Course Plan
No. 項目
Topics
内容
Content
オンライン授業
online class
1. イントロダクション 講義内容とスケジュールの説明
Introduction Description of lecture content and schedule
2. ブランド1 ブランドと著作権の関係
Branding 1 The relationship between brands and copyright
3. ブランド2 ブランディングのステップを学ぶ
Branding 2 Learn the steps of branding
4. ブランド3 事業会社でのブランディング実例(ゲスト登壇)
Branding 3 Guest Speaker: Real-World Examples of Corporate Branding
5. ブランド4 商標とブランドの関係を考える
Branding 4 The relationship between trademarks and brands.
6. ブランド5 ブランドの類型とそれぞれの目的や効果を整理する。
Branding 5 Organise the types of brands and their respective purposes and effects.
7. ブランド6 ブランディングのステップを学ぶ
Branding 6 Learn the steps of branding
8. 狭義のデザイン1 意匠の基本的な考え方
Design in the narrow sense 1 Design fundamentals
9. 狭義のデザイン2 意匠によるデザインの保護と活用
Design in the narrow sense 2 Protection and exploitation of designs by means of designs
10. 狭義のデザイン3 意匠の定義、意匠権と他の知的財産権(著作権含む)
Design in the narrow sense 3 Definition of design, design rights and other intellectual property rights (including copyright)
11. 狭義のデザイン4 意匠の類型
Design in the narrow sense 4 Types of designs
12. 広義のデザイン1 思考のデザイン
Design in the broad sense 1 Conceptual Design
13. 広義のデザイン2 プロセスのデザイン
Design in the broad sense 2 Procedural Design
14. 広義のデザイン3 ビジネスのデザイン
Design in the broad sense 3 Designing Business
15. 講義全体の振り返り デザインとブランド、意匠と商標の対比
Review of the entire lecture Contrast between design and brand, design rights and trade mark rights.
履修条件
Prerequisite(s)
.知的財産経営論aまたはbを受講済みであることが好ましい(必須ではない)。
It is preferable (but not required) that the student has already attended Intellectual Property Management Theory a or b.
授業時間外学習(予習・復習等)
Required study time, Preparation and review
・本講義は復習が重要となるので、講義修了後に各自が振り返りを実施してください。
・予習は、必要性も含めて、講義において指示します。

本学では1単位当たりの学修時間を45時間としています。毎回の授業にあわせて事前学修・事後学修を行ってください。
· As reviewing is important for this lecture, reflection should be practiced without fail after the lecture has been finished.
· As for preparation, instructions including its necessity will be given during the lecture.

Please note that KIT requires 45 hours of study from students to award one credit, including both in-class instructions as well as study outside classes. Students are required to prepare for each class and complete the review after each class.
教科書/参考書
Textbooks/Reference Books
教科書は無し。参考書は講義において示します。
No textbooks will be used. Reference books will be specified in class.
成績評価の方法及び基準
Grading Policy
出席およびレポートの提出が成績評価の前提となります。
 ・講義中に実施するワークショップやソロワーク(30%)
 ・課題・レポート(70%)
により評価し,その合計点が60点以上を合格とします。
Attendance and paper submission will be the prerequisites for grading. Grades will be based on in-class workshops and solo workshop (30%), as well as on the showings of assignments and papers (70%).
If the total of the evaluation points does not exceed 60 points, the unit will not be granted.
留意事項等
Point to consider
・毎回ワークショップを実施します。
・複数回のショートレポートを課します。
・ワークショップやレポート実施に際し、QRコード読み取り可能かつインターネットに接続可能な機器(スマートフォンなど)を使⽤しますので、持参してください。無くても受講できますが、できるだけ準備してください。


· Workshop is conducted every time.
· Multiple short reports will be required.
· In workshops and reports, use a device (such as a smartphone) that can read QR code and connect to the Internet . Please prepare it by
student. Even if you do not have it in class, you can take classes, but please prepare as much as possible.
評価基準 / Evaluation Standards
科目の達成目標
Course Goals
1.ブランドの基礎から活用までを広く理解する。
2.ブランドと社会活動の関係を理解する。
3.意匠権制度の基礎と活用方法を理解する。
4.実社会におけるデザインの重要性を学ぶ。
1.to gain a broad understanding of the fundamentals and use of brands.
2.to understand the relationship between brands and social activities.
3.to understand the basics of the design right system and how to utilise it.
4.learn the importance of design in the real world.
目標の達成度の評価基準 / Fullfillment of Course Goals
1. 目標レベルを大きく下回る
Significantly lower than target level
デザインとブランドをそれぞれ説明できるが、その使用形態を説明できない。
Can describe each design and brand, but cannot give examples of their use.
2. 目標レベルを僅かに下回る
Slightly lower than target level
デザインとブランドをそれぞれ説明できる。使用例を説明できる。
Can describe each design and brand. Can describe examples of use.
3. 目標レベルに到達
Achieved target level
デザインとブランドをそれぞれ説明できる。使用例を説明できる。制度対象とその概要を説明できる。
Can explain design and brand respectively. Can explain examples of use. Can explain institutional objects and their overview.
4. 目標レベルを上回る
Above target level
デザインとブランドをそれぞれ説明できる。使用例を説明できる。デザインとブランドの活用方法を説明できる。
Can explain design and branding respectively. Explain examples of use. Explain how design and brands are used.