京都工芸繊維大学 Webシラバス

2025

大学コンソーシアム京都 はじめに
Before You Begin
印刷について
Printing

ベニス大学 Ca' Foscari University of Venice
(Curricula>Enrolled in a.y****>Study Plan)
トリノ大学 Politecnico di Torino
(Material struttali)
科目ナンバリング分類表 大学コンソーシアム京都

科目詳細情報 / Course Syllabus

科目分類1 / Subject Categories
学部等 / Faculty 工芸科学部 / School of Science and Technology 今年度開講 / Availability 有 / Available
学域等 / Field 全学共通科目 / Program-wide Subjects 年次 / Year 1年次 / 1st Year
課程等 / Program 実践教養科目 / Liberal Arts 学期 / Semester 第1クォータ / First quarter
分類 / Category - / - 曜日時限 / Day & Period 月1 / Mon 1st
科目分類2 / Subject Categories
学部等 / Faculty 工芸科学部 / School of Science and Technology 今年度開講 / Availability 有 / Available
学域等 / Field 全学共通科目 / Program-wide Subjects 年次 / Year 1年次 / 1st Year
課程等 / Program 人間教養科目(2023年度以前入学者) / Liberal Arts(Course for students enrolled before 2023 academic year) 学期 / Semester 第1クォータ / First quarter
分類 / Category 工芸科学教養科目 / Science and Technology Liberal Arts 曜日時限 / Day & Period 月1 / Mon 1st
科目情報 / Course Information
時間割番号 / Timetable Number 10111101
科目番号 / Course Number 10160210
単位数 / Credits 1
授業形態 / Course Type 講義 / Lecture
クラス / Class - / -
授業科目名 / Course Title 工芸科学基礎 / Introduction for School of Science and Technology
担当教員名
Instructor(s)
学部長、全課程長、他堀内 淳一小堀 哲生高橋 和生延原 章平来田 宣幸
Dean、All Chair、etc.、HORIUCHI Junichi、KOBORI Akio、TAKAHASHI Kazuo、NOBUHARA Shohei、KIDA Noriyuki
その他 / Other インターンシップ実施科目
Internship
国際科学技術コース提供科目
IGP
PBL実施科目
Project Based Learning
実務経験のある教員による科目
Practical Teacher
- - - -
DX活用科目
ICT Usage in Learning
- - -
- - -
科目ナンバリング / Numbering Code -
授業の目的・概要
Objectives and Outline of the Course
新入生が、本学において研究者・高度専門技術者を目指した修学の第一歩を踏み出すにあたり、工芸科学部における教育理念及び教育システムについて講義する。学生自らが主体的に何を学ぶかを選択できるよう全学共通科目及び専門基礎科目のカリキュラム構成等について紹介するとともに、安全・安心な学生生活を送ることができるよう環境安全、情報セキュリティの知識を深める。さらに、近年重要性が増している社会におけるデータ・AIの利活用及び留意事項について理解する。
The educational philosophy and educational system of the School of Science and Technology will be explained to new students as they take their first steps toward becoming researchers and highly specialized engineers at the university. The curriculum structure of common subjects and basic specialized subjects will be introduced so that students can independently choose what to study. In addition, students will deepen their knowledge of environmental safety and information security so that they can lead a safe and secure student life.
学習の到達目標
Learning Objectives
1.本学学生としての自覚をもち、本学教育プログラムを理解すること。
1.Students become aware of being a KIT student and understand its educational program.
授業計画項目 / Course Plan
No. 項目
Topics
内容
Content
オンライン授業
online class
1. 工芸科学部の教育、言語教育及び教養教育※対面で実施 ・工芸科学部の教育内容、大学院との繋がり等について概説するとともに、研究者としての第一歩を踏み出す者への期待、心得を説く。
・本学の言語教育の目的と構成について概説するとともに、TOEIC や短期英語研修などについて紹介する。
・大学で教養教育を行う意義を説明して、本学の教養教育について紹介する。
(担当:工芸科学部長、言語科目担当教員、人間教養学科目長)
※初回は4月8日(月)1限 センターホールで対面で実施する。
Educational Prodram, Linguistic education and Liberal arts education ※There are no on-demand classes for the first class. ・The lecture will outline the educational content and its connection with the graduate school, as well as expectations and tips for those taking their first steps as researchers.
・Objectives of KIT's education of English, German, French and Chinese are outlined, and TOEIC, short-term English study abroad programs and others are introduced.
・Explain the reason for providing liberal arts education at universities and introduce the liberal arts education at our institute.
※The first class will be held on Monday, April 8, 1st period at the Center Hall.
2. 専門基礎科目 各学域で提供される理工系専門基礎科目 (数学・物理・化学・生物 関係) の目的と構成について概説し、それらの科目の修得すべき内容・レベルについて確認する。
(担当:基盤教育学域長、専門基礎科目担当教員)
○
Specialized basic courses Objective and constitution of specialized basic courses on science and technology provided in each division are outlined. Contents and levels of those courses for students to master are confirmed in each division.
3. 環境安全教育 本学の環境安全に関する考え方や取り組みについて紹介する。(担当:環境科学センター長) ○
Environmental and safety The concepts and activities on environmental and safety in the campus will be presented.
4. 図書館と美術工芸資料館の活用 図書館及び美術工芸資料館の歴史と活用方法について(担当:図書館長、美術工芸資料館長) ○
Use of University Library and Museum and Archives History and use of university library and museum and archive.
5. 情報セキュリティ、国際交流・留学 ・情報セキュリティについて(情報科学センター長)
・国際交流・留学について(国際センター長)
○
Information Security, International Exchange and Study Abroad ・Information security
・International Exchange and Study Abroad
6. 社会におけるデータ・AI利活用(1) ・社会で起きている変化
・社会で活用されているデータ
○
Usage of Data and AI in Society (1) ・Changes appearing in society
・Data used in society
7. 社会におけるデータ・AI利活用(2) ・データ・AIの活用領域
・データ・AI利活用のための技術
・データ・AI利活用の現場
・データ・AI利活用の最新動向
○
Usage of Data and AI in Society (2) ・Utilization areas of data and AI
・Technologies in using data and AI
・Scenes using data and AI
・Trends of the usage of data and AI
8. データ・AI利活用における留意事項 ・データ・AIを扱う上での留意事項
・データを守る上での留意事項
Notes in the Usage of Data and AI ・Notes in using data and AI
・Notes in protecting data
9. - -
- -
10. - -
- -
11. - -
- -
12. - -
- -
13. - -
- -
14. - -
- -
15. - -
- -
履修条件
Prerequisite(s)
-
-
授業時間外学習(予習・復習等)
Required study time, Preparation and review
詳細はMoodleを参照すること。
The detail is informed by Moodle.
教科書/参考書
Textbooks/Reference Books
履修要項
Course outline
成績評価の方法及び基準
Grading Policy
【成績評価】
・第6~8回目講義全ての小テストで8割以上の得点を得た者を、成績評価の対象とする。
 なお、小テストはMoodleにより実施し、所定の期間内であれば、合格するまで何度でも受験することができる。
・成績評価の配点割合は、第1~5回目講義のレポートを70%、第6~8回目講義の小テストを30%とする。
[Evaluation]
・To receive a grade for this class, participants must score 80% or more on the 6th, the 7th, and the 8th class tests. These confirmation tests are conducted using the Moodle System and may be taken as many times as necessary within the specified period, until passed.
・Grading percentages: Reports (70%) for the 1st - 5th classes, and Confirmation Tests (30%) for the 6th - 8th classes.

留意事項等
Point to consider
-
-
評価基準 / Evaluation Standards
科目の達成目標
Course Goals
1.本学学生としての自覚をもち、本学教育プログラムを理解すること。
1.Students become aware of being a KIT student and understand its educational program.
目標の達成度の評価基準 / Fullfillment of Course Goals
1. 目標レベルを大きく下回る
Significantly lower than target level
-
-
2. 目標レベルを僅かに下回る
Slightly lower than target level
-
-
3. 目標レベルに到達
Achieved target level
-
-
4. 目標レベルを上回る
Above target level
-
-