京都工芸繊維大学 Webシラバス

2025

大学コンソーシアム京都 はじめに
Before You Begin
印刷について
Printing

ベニス大学 Ca' Foscari University of Venice
(Curricula>Enrolled in a.y****>Study Plan)
トリノ大学 Politecnico di Torino
(Material struttali)
科目ナンバリング分類表 大学コンソーシアム京都

科目詳細情報 / Course Syllabus

科目分類1 / Subject Categories
学部等 / Faculty 工芸科学部 / School of Science and Technology 今年度開講 / Availability 有 / Available
学域等 / Field 全学共通科目 / Program-wide Subjects 年次 / Year 1年次 / 1st Year
課程等 / Program 基盤教養科目 / Liberal Arts 学期 / Semester 後学期 / Second term
分類 / Category - / - 曜日時限 / Day & Period 月3 / Mon 3rd
注情報
Note
注釈有 三大学教養教育共同化科目(京都工芸繊維大学) , 注釈有 受講希望者が定員を超えた場合に抽選となる科目
注釈有 Joint Tri-University Liberal Arts Education Courses (taught by Kyoto Institute of Technology instructors) , 注釈有 Subjects using a lottery system when over-enrolled
科目分類2 / Subject Categories
学部等 / Faculty 工芸科学部 / School of Science and Technology 今年度開講 / Availability 有 / Available
学域等 / Field 全学共通科目 / Program-wide Subjects 年次 / Year 1年次 / 1st Year
課程等 / Program 人間教養科目(2023年度以前入学者) / Liberal Arts(Course for students enrolled before 2023 academic year) 学期 / Semester 後学期 / Second term
分類 / Category 基本教養 / Foundations in Liberal Arts 曜日時限 / Day & Period 月3 / Mon 3rd
注情報
Note
注釈有 三大学教養教育共同化科目(京都工芸繊維大学) , 注釈有 受講希望者が定員を超えた場合に抽選となる科目
注釈有 Joint Tri-University Liberal Arts Education Courses (taught by Kyoto Institute of Technology instructors) , 注釈有 Subjects using a lottery system when over-enrolled
科目情報 / Course Information
時間割番号 / Timetable Number 10121308
科目番号 / Course Number 10160165
単位数 / Credits 2
授業形態 / Course Type 講義 / Lecture
クラス / Class - / -
授業科目名 / Course Title 日本近現代文学 / Modern Japanese Literature
担当教員名
Instructor(s)
(高木 彬)
(TAKAGI Akira)
その他 / Other インターンシップ実施科目
Internship
国際科学技術コース提供科目
IGP
PBL実施科目
Project Based Learning
実務経験のある教員による科目
Practical Teacher
- - - -
DX活用科目
ICT Usage in Learning
- - -
- - - -
科目ナンバリング / Numbering Code -
授業の目的・概要
Objectives and Outline of the Course
本講義では、空間という観点から、日本近現代文学を中心とした文化を考察する。
また、日本近現代文学や他の芸術の諸領域における空間表象の特質や方法を手がかりとして、
いま私たちが体験している空間のあり方を見つめ直したい。
In this lecture, we will examine the culture centering on Japanese modern literature from the viewpoint of space.
In addition, based on the characteristics and methods of spatial representation in Japanese modern and contemporary literature and other fields of art,
I want to reexamine the way we experience space.
学習の到達目標
Learning Objectives
1.空間という観点から文学を読み解く方法を理解する。
2.文学などの諸領域から空間を捉える視野を獲得する。
3.学際的な思考のあり方を学ぶ。
1.Students should to understand how to read literature in terms of space.
2. Students should to acquire a perspective to capture space from various fields such as literature.
3. Students should to learn interdisciplinary thinking.
授業計画項目 / Course Plan
No. 項目
Topics
内容
Content
オンライン授業
online class
1. イントロダクション 本講義の目的と内容の概説 ○
Introduction Outline of this course
2. 空間とは何か 1 ──公園は小さくなるか 坂口恭平『現実脱出論』・『徘徊タクシー』
アリストテレス「詩学」
○
What is Space? 1 -Will the park shrink? Kyohei SAKAGUCHI 'Theory of escapism', 'Wandering taxi'
Aristotle "Poetics"
3. 空間とは何か 2 ──聖地・都市・秘密基地 ウェルナー・ハイゼンベルク『部分と全体』
ウンベルト・ボッチョーニ「街路の力」
谷崎潤一郎「秘密」
○
What is Space? 2 -Holy Places, Cities, and Secret Bases Werner Heisenberg 'Parts and whole'
Umbert Boccioni "Power of the street"
Junichiro TANIZAKI "Secret"
4. 夢想の空間 1 ──可能性の家 ガストン・バシュラール『空間の詩学』
黒井千次「通行人」
小池昌代「言葉の家」
○
Dream Space 1 -Possibility House Gaston Bachelard 'Poetics of space'
Senji KUROI "Passerby"
Masayo KOIKE "House of words"
5. 夢想の空間 2 ──建築と幻想 稲垣足穂「星を売る店」
宇野浩二「夢見る部屋」
大竹昭子『間取りと妄想』
○
Dream Space 2 -Architecture and Fantasy Taruho INAGAKI "A store that sells stars"
Koji UNO "Dreamy room"
Akiko OTAKE 'Floor plans and delusions'
6. 記憶の空間 1 ──書物としての建築 夏目漱石「倫敦塔」
ヴィクトル・ユゴー『ノートルダム・ド・パリ』
ジョン・ラスキン『建築の七燈』
○
Memory Space 1 -Architecture as a book Soseki NATSUME "Tower of London"
Viktor Hugo 'Notre Dame de Paris'
John Raskin 'Seven Lanterns of Architecture'
7. 記憶の空間 2 ──空間の多層性 多木浩二『生きられた家』
黒井千次「オモチャの部屋」
○
Memory Space 2 -Multilayered Space Koji TAKI 'Lived house'
Senji KUROI "Toy room"
8. 記憶の空間 3 ──想起されるヴォイド 村上春樹『ねじまき鳥クロニクル』
谷崎潤一郎『細雪』
クリスチャン・ボルタンスキー「最後の学校」
ダニエル・リベスキンド「ユダヤ博物館」
○
Memory Space 3 -Void Recollected Haruki MURAKAMI 'Wind-up Bird Chronicle'
Junichiro TANIZAKI 'The Makioka Sisters'
Christian Boltansky "The last school"
Daniel Libeskind "Jewish Museum"
9. 空間から場所へ 1 ──猫はどこに居るか ジョルジュ・ペレック『さまざまな空間』
吉本ばなな「キッチン」
カズオ・イシグロ『わたしを離さないで』
オットー・フリードリッヒ・ボルノウ『人間と空間』
チャールズ&レイ・イームズ「パワーズ・オブ・テン」
○
Space to Place 1 -Where is the cat? Georges Perek 'A variety of spaces'
Banana Yoshimoto "Kitchen"
Kazuo Ishiguro 'Don't let me go.'
Otto Friedrich Bollnow 'Human and space'
Charles and Ray Eames "Powers of Ten"
10. 空間から場所へ 2 ──故郷を集める 村上春樹『1973年のピンボール』 ○
Space to Place 2 -Gather the hometown Haruki MURAKAMI 'Pinball, 1973'
11. 空間から場所へ 3 ──イメージとしての場所 ハンス・オプ・デ・ピーク「ロケーション」
鈴木博之『東京の[地霊]』
村上春樹『ノルウェイの森』・「イエスタデイ」
○
Space to Place 3 -Image Location Hans Op De Peake "Location"
Hiroyuki SUZUKI '[Spirit] in Tokyo'
Haruki MURAKAMI 'Norwegian Wood', "Yesterday"
12. どこでもない場所 1 ──移動する密室 ミシェル・ド・セルトー『日常的実践のポイエティーク』
ヴォルフガング・シベルブシュ『鉄道旅行の歴史』
村上春樹『羊をめぐる冒険』・「ドライブ・マイ・カー」
安部公房『箱男』
○
Nowhere 1 -- Moving locked room Michel de Certeau 'Poietique of everyday practice'
Wolfgang Scivelbusch 'History of rail travel'
Haruki MURAKAMI 'The Wild Sheep Chase', "Drive My Car"
Kobo ABE 'The Box Man'
13. どこでもない場所 3 ──空間の多義性へ 村上春樹「シェエラザード」・『アフターダーク』
アンドレアス・グルスキー「パリ・モンパルナス」
レム・コールハース『S, M, L, XL』
○
Nowhere 2 -Room and Void Haruki MURAKAMI "Scheerazade", 'Afterdark'
Andreas Gursky "Paris Montparnasse"
Rem Koolhaas 'S, M, L, XL'
14. どこでもない場所 3 ──空間の多義性へ ミース・ファン・デル・ローエ「クラウンホール」
青木淳『原っぱと遊園地』
○
Nowhere 3 -To the polysemy of space Mies van der Rohe 'Crown Hall'
Jun Aoki "Vacant Lot and Amusement Ground"
15. まとめ 本講義の総括 ○
Overview Round-up of this series of lectures
履修条件
Prerequisite(s)
特になし。
Nothing particular.
授業時間外学習(予習・復習等)
Required study time, Preparation and review
・毎回の授業中のコメントペーパーの提出によって出席を確認する。
・受講者の興味関心や理解度に応じて講義の進度や内容を調整することがある。
・オンライン(オンデマンド形式)で実施する。(受講方法の詳細については初回のガイダンスで伝える。)

本学では1単位当たりの学修時間を45時間としています。毎回の授業にあわせて事前学修・事後学修を行ってください。
・Confirm attendance by submitting a comment paper during each class.
・The progress and content of the lecture may be adjusted according to the student's interest and level of understanding.
・Perform online (on-demand). (Details of the course will be provided in the initial guidance.)
Please note that KIT requires 45 hours of study from students to award one credit, including both in-class instructions as well as study outside classes. Students are required to prepare for each class and complete the review after each class.
教科書/参考書
Textbooks/Reference Books
担当者が講義時に適宜資料を配布する。
During the lecture, the person in charge will handout materials accordingly.
成績評価の方法及び基準
Grading Policy
平常点:100%(出席、コメントペーパーの内容によって評価)
  *3分の2以上の出席を単位認定の必要条件とする。
  *不正行為(代筆、剽窃、生成AIの文章からの盗用など)をした学生には単位認定しない。
Normal point: 100% (Evaluated by the content of attendance and comment paper)
* A minimum of 2/3 attendance is required for credit approval.
* Credits will not be recognized for students who have committed fraud (Substitute writing, plagiarism(from generated AI text), etc.).
留意事項等
Point to consider
特になし。
0
Nothing particular.
評価基準 / Evaluation Standards
科目の達成目標
Course Goals
1.空間という観点から文学を読み解く方法を理解する。
2.文学などの諸領域から空間を捉える視野を獲得する。
3.学際的な思考のあり方を学ぶ。
1.Students should to understand how to read literature in terms of space.
2. Students should to acquire a perspective to capture space from various fields such as literature.
3. Students should to learn interdisciplinary thinking.
目標の達成度の評価基準 / Fullfillment of Course Goals
1. 目標レベルを大きく下回る
Significantly lower than target level
-
-
2. 目標レベルを僅かに下回る
Slightly lower than target level
-
-
3. 目標レベルに到達
Achieved target level
-
-
4. 目標レベルを上回る
Above target level
-
-