科目詳細情報 / Course Syllabus
科目分類 / Subject Categories | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
学部等 / Faculty | 大学院工芸科学研究科(博士前期課程) / Graduate School of Science and Technology (Master's Programs) | 今年度開講 / Availability | 有 / Available | ||||
学域等 / Field | <その他> / <Other> | 年次 / Year | 1~2年次 / 1st through 2nd Year | ||||
課程等 / Program | 専攻共通科目 / Program-wide Subjects | 学期 / Semester | 秋学期 / Fall term | ||||
分類 / Category | 授業科目 / Courses | 曜日時限 / Day & Period | 集中 / Intensive course |
科目情報 / Course Information | |||||
---|---|---|---|---|---|
時間割番号 / Timetable Number | 64119906 | ||||
科目番号 / Course Number | 64161104 | ||||
単位数 / Credits | 2 | ||||
授業形態 / Course Type | 講義 / Lecture | ||||
授業科目名 / Course Title | イノベーションの社会実装化メソッド論 / Methodology for Social Implementation of Innovation | ||||
担当教員名 Instructor(s) |
日髙 一樹、(某) | ||||
HIDAKA Kazuki、undecided | |||||
その他 / Other | インターンシップ実施科目 Internship |
国際科学技術コース提供科目 IGP |
PBL実施科目 Project Based Learning |
実務経験のある教員による科目 Practical Teacher |
|
- | - | - | ○(企業ビジネスコンサル経験者、Gマーク審査委員等の実績を有する講師及び外部講師として、三菱地所株式会社、三井化学株式会社、川上産業株式会社、 MTDO 株式会社、株式会社マクアケ、アクセンチュア、川上産業の代表、役員、創業者等を招聘し実践的な講義を行う。) | ||
DX活用科目 ICT Usage in Learning |
- | - | - | ||
- | - | - | - | ||
科目ナンバリング / Numbering Code | - |
授業の目的・概要 Objectives and Outline of the Course |
---|
様々な社会的課題とその背景の洞察、および学生自らの研究の動機に対する自己分析から、社会に革新をもたらしうる事業計画を立案する能力の習得を目指す。そのために、授業の前半ではビジネスデザインの理論を学び、またパーソナルブランディングの手法を用いて学生が研究者あるいは起業家としての自己のミッションの定義から新たな事業の構想までを行う。授業の後半では、ビジネスデザインを実践している複数の起業家や実務者を招いてケーススタディを行うとともに、学生による事業構想のプレゼンテーションとその講評を行う。最終的に、研究開発への投資含め、ビジネス化に必要な要件を理解し、学生は各講師陣が行う学生の初期の構想に対する講評を参照して、より可能性が高い構想へ修正、改善する。 |
The goal of this course is to acquire the ability to develop business plans that can bring innovation to society, based on insights into various social issues and their backgrounds, and self-analysis of the students' own motivations for research. In the first half of the class, students will learn the theory of business design and use the personal branding method to define their own mission as a researcher or entrepreneur, and conceptualize a new business. In the second half of the class, case studies will be conducted with entrepreneurs and practitioners who are practicing business design, and students will present and critique their business concepts.Finally, after understanding the requirements necessary for commercialization, including investment in research and development. Students will refer to the lecturers' comments on their early ideas, and improve their own initial ideas to increase the possibility of commercialization. 1 Understand business design from the perspective of social needs and acquire the ability to explain it to third parties. 2 Understand the basics of economic society. 3 To learn how to identify elements that promote one's own research from business practitioners, how to select them, and how to structure them. 4 To be able to express one's own research in an easy-to-understand manner to a third party. 5 Understand the value of new business models from multiple perspectives. |
学習の到達目標 Learning Objectives |
---|
1.ビジネスデザインを社会ニーズという観点から理解し、第三者への説明力を習得する。 2.経済社会の基礎を理解する。 3. ビジネス実践者から自己の研究を推進する要素を見出し、それらをどのように取捨選択し、どのように構造化するかを習得する。 4.自らの研究テーマを第三者へわかりやすく説明し、応用範囲を提示する。 5.自らの研究テーマを基礎に新たなビジネスモデルの可能性を多角的に考え提示する。 |
1. Understand business design from the perspective of social needs and acquire the ability to explain it to third parties. 2. Understand the basics of economic society. 3 To learn how to identify elements that promote one's own research from business practitioners, how to select them, and how to structure them. 4 To be able to express one's own research in an easy-to-understand manner to a third party. 5 Understand the value of new business models from multiple perspectives. 3.To learn how to identify elements that promote one's own research from business practitioners, how to select them, and how to structure them. 4.Explain the research theme to third parties in an easy-to-understand manner and present the scope of application. 5.Think and present possibilities for new business models from multiple angles based on your own research theme. |
授業計画項目 / Course Plan | |||
---|---|---|---|
No. | 項目 Topics |
内容 Content |
オンライン授業 online class |
1. | イントロダクション及びメソッド | 授業の概要、体制、日程などの概要を説明する。ビジネスデザインの基礎的な理論について講義を行う。新たな事業や革新的な研究分野の構想に必要な社会的課題と自己分析の手法について講義を行う。研究者および個人としてのバックグラウントから、自らの強みと弱みを知る。分析の結果を共有し、客観的な視点で検証する。自らの研究分野の現状分析を行い、またベンチマークを設定した上で、自らが研究者として目指すべきビジョンを定める。ビジョンを共有し、客観的な視点で検証する。ビジョンをもとに新たな事業や研究を構想し、コンセプトおよびステートメントとしてまとめる。 講師:日高一樹 |
|
Introduction and methods | An overview of the class, its structure, and schedule will be given. Lecture on basic theories of business design.Lectures on social issues and self-analysis methods necessary for the conception of new businesses and innovative research fields.Know your strengths and weaknesses from your background as a researcher and as an individual.Share the results of the analysis and verify them from an objective point of view.Share the vision and verify it from an objective point of view.Analyze the current status of your own research field, set benchmarks, and determine the vision you should aim for as a researcher.Share the vision and verify it from an objective point of view. | ||
2. | ケーススタディ①、事業・研究構想の検討及びサジェッション | 学生が自らの事業・研究計画のプレゼンテーションを行い、この内容について実践家講師とディスカッションを行う。 講師:田子学 MTDO inc.代表取締役/デザイナー、事業クリエイター テーマ:田子氏の企業や組織デザインとイノベーションの研究を通し、幅広い産業分野においてコンセプトメイキングからプロダクトアウトまでをトータルにデザインする「デザインマネジメント」を実践する。同氏はデザインによる商品開発から地域振興(発電所やワイナリーなど)環境問題ソリューションまで幅広い実績を持つ。企業や地域の課題をどのように解決し、継続的なマネジメントをどのように行っていくかの方法論を講義する。 |
|
Case Study①、Examination and analysis of business and research concepts | Students make presentations on their business/research plans and discuss the content with practitioner instructors. Lecturer: Manabu Tago, MTDO inc. Representative Director/Designer, Business Creator Theme: Through Tago's research on corporate and organizational design and innovation, we will practice "design management", which is a total design process from concept making to product delivery in a wide range of industrial fields. He has a wide range of experience, from product development through design to environmental problem solutions for regional development (power plants, wineries, etc.). She will lecture on methodologies for solving corporate and regional issues and how to carry out continuous management. |
||
3. | ケーススタディ①、事業・研究構想の検討及びサジェッション | 学生が自らの事業・研究計画のプレゼンテーションを行い、この内容について実践家講師とディスカッションを行う。 講師:田子学 MTDO inc.代表取締役/デザイナー、事業クリエイター テーマ:田子氏の企業や組織デザインとイノベーションの研究を通し、幅広い産業分野においてコンセプトメイキングからプロダクトアウトまでをトータルにデザインする「デザインマネジメント」を実践する。同氏はデザインによる商品開発から地域振興(発電所やワイナリーなど)環境問題ソリューションまで幅広い実績を持つ。企業や地域の課題をどのように解決し、継続的なマネジメントをどのように行っていくかの方法論を講義する。 |
|
Case Study①、Examination and analysis of business and research concepts | Students make presentations on their business/research plans and discuss the content with practitioner instructors. Lecturer: Manabu Tago, MTDO inc. Representative Director/Designer, Business Creator Theme: Through Mr. Tago's research on corporate and organizational design and innovation, we will practice "design management", which is a total design process from concept making to product delivery in a wide range of industrial fields. He has a wide range of experience, from product development through design to environmental problem solutions for regional development (power plants, wineries, etc.). She will lecture on methodologies for solving corporate and regional issues and how to carry out continuous management. |
||
4. | ケーススタディ②、事業・研究構想の検討及びサジェッション | 学生が自らの事業・研究計画のプレゼンテーションを行い、この内容について実践家講師とディスカッションを行う。 講師:松永有理 三井化学株式会社 グリーンケミカル事業推進室 ビジネス・ディベロップメントグループリーダー・弁理士 内田直樹 テーマ:新たな化学材料の特性に応じた用途を市場に伝えることは難しい。三井化学株式会社では「素材の魅力ラボ MOLp」を立ち上げ新たな用途開発に挑んでいる。同社の松永さんと弁理士の弁理士の内田さんがそれら実践的事例とその知的財産権戦略を講義する。 |
|
Case Study②、Examination of business and research concept | Students make presentations on their business/research plans and discuss the content with practitioner instructors. Lecturer: Yuri Matsunaga Mitsui Chemicals, Inc. Green Chemical Business Promotion Office Business Development Group Leader/Patent Attorney Naoki Uchida Theme: It is difficult to communicate to the market the uses of new chemical materials according to their characteristics. Mitsui Chemicals, Inc. has launched the ``Material Charm Lab MOLp'' and is taking on the challenge of developing new uses. Mr. Matsunaga from the company and Mr. Uchida, a patent attorney, will lecture on these practical examples and their intellectual property strategies. |
||
5. | ケーススタディ②、事業・研究構想の検討及びサジェッション | 学生が自らの事業・研究計画のプレゼンテーションを行い、この内容について実践家講師とディスカッションを行う。 講師:松永有理 三井化学株式会社 グリーンケミカル事業推進室 ビジネス・ディベロップメントグループリーダー・弁理士 内田直樹 テーマ:新たな化学材料の特性に応じた用途を市場に伝えることは難しい。三井化学株式会社では「素材の魅力ラボ MOLp」を立ち上げ新たな用途開発に挑んでいる。同社の松永さんと弁理士の弁理士の内田さんがそれら実践的事例とその知的財産権戦略を講義する。 |
|
Case Study②、Examination and suggestion of the business model conceived by each student. | Students make presentations on their business/research plans and discuss the content with practitioner instructors. Lecturer: Yuri Matsunaga Mitsui Chemicals, Inc. Green Chemical Business Promotion Office Business Development Group Leader/Patent Attorney Naoki Uchida Theme: It is difficult to communicate to the market the uses of new chemical materials according to their characteristics. Mitsui Chemicals, Inc. has launched the ``Material Charm Lab MOLp'' and is taking on the challenge of developing new uses. Mr. Matsunaga from the company and Mr. Uchida, a patent attorney, will lecture on these practical examples and their intellectual property strategies. |
||
6. | ケーススタディ③、事業・研究構想の検討及びサジェッション | 学生が自らの事業・研究計画のプレゼンテーションを行い、この内容について実践家講師とディスカッションを行う。 講師:清水覚 オクノテ 代表 清水氏は物理学とデザインを学び、電通ヤング・アンド・ルビカム、ヤフーを経て現在企業コンサルタントとしてアクセンチュア株式会社( Song Service Practice Associate Manager)に在籍し、特にブランディング業務を行っている。2019年から、企画とデザインを提供する個人活動「オクノテ」を開始。多彩な経験と実績から、企業資産を分析した新たなビジネスモデル創出の方法論を講義する。 |
|
Case Study③、Examination and suggestion of the business model conceived by each student. | Students make presentations on their business/research plans and discuss the content with practitioner instructors. Lecturer: Satoru Shimizu, Representative of Okunote( Accenture Inc. ) Satoru Shimizu studied physics and design, and after working at Dentsu Young & Rubicam and Yahoo, he is currently working as a corporate consultant at Accenture Inc. (Song Service Practice Associate Manager), where he is particularly involved in branding work. In 2019, he started his own project, ``Okunote,'' which provides planning and design. Drawing from his diverse experience and track record, he will lecture on methodologies for creating new business models by analyzing corporate assets. |
||
7. | ケーススタディ③、事業・研究構想の検討及びサジェッション | 学生が自らの事業・研究計画のプレゼンテーションを行い、この内容について実践家講師とディスカッションを行う。 講師:清水覚 オクノテ 代表 清水氏は物理学とデザインを学び、電通ヤング・アンド・ルビカム、ヤフーを経て現在企業コンサルタントとしてアクセンチュア株式会社( Song Service Practice Associate Manager)に在籍し、特にブランディング業務を行っている。2019年から、企画とデザインを提供する個人活動「オクノテ」を開始。多彩な経験と実績から、企業資産を分析した新たなビジネスモデル創出の方法論を講義する。 |
|
Case Study③、Examination and suggestion of the business model conceived by each student. | Students make presentations on their business/research plans and discuss the content with practitioner instructors. Lecturer: Satoru Shimizu, Representative of Okunote (Accenture Inc. ) Satoru Shimizu studied physics and design, and after working at Dentsu Young & Rubicam and Yahoo, he is currently working as a corporate consultant at Accenture Inc. (Song Service Practice Associate Manager), where he is particularly involved in branding work. In 2019, he started his own project, ``Okunote,'' which provides planning and design. Drawing from his diverse experience and track record, he will lecture on methodologies for creating new business models by analyzing corporate assets. |
||
8. | ケーススタディ④、事業・研究構想の検討及びサジェッション | 学生が自らの事業・研究計画のプレゼンテーションを行い、この内容について実践家講師とディスカッションを行う。 講師:佐藤 浩司 川上産業株式会社 執行役員 商品開発部門統括 リサイクル事業部門統括 テーマ:包装材のプチプチで有名な川上産業株式会社は、その経営資源を活用し同時通訳やライブゲーム実況用の組立型ブース、電動小型荷物搬送機や生活密着型の環境課題を解決するアイテムを多数商品化している。佐藤浩司さんは、これらを実現するための思考や行動の実践論を講義する。 |
|
Case Study④、Examination of business and research concept | Students make presentations on their business/research plans and discuss the content with practitioner instructors. Lecturer: Koji Sato, Executive Officer, Kawakami Sangyo Co., Ltd., Head of Product Development Department, Head of Recycling Business Department Theme: Kawakami Sangyo Co., Ltd., which is famous for its bubble wrap packaging materials, is leveraging its management resources to produce assembled booths for simultaneous interpretation and live game commentary, small electric luggage carriers, and other items that solve daily life-related environmental issues. Many products have been commercialized. Koji Sato will give a lecture on practical thinking and actions to achieve these goals. |
||
9. | ケーススタディ④、事業・研究構想の検討及び分析 | 学生が自らの事業・研究計画のプレゼンテーションを行い、この内容について実践家講師とディスカッションを行う。 講師:佐藤 浩司 川上産業株式会社 執行役員 商品開発部門統括 リサイクル事業部門統括 テーマ:包装材のプチプチで有名な川上産業株式会社は、その経営資源を活用し同時通訳やライブゲーム実況用の組立型ブース、電動小型荷物搬送機や生活密着型の環境課題を解決するアイテムを多数商品化している。佐藤浩司さんは、これらを実現するための思考や行動の実践論を講義する。 |
|
Case Study④、Examination and suggestion of the business model conceived by each student. | Students make presentations on their business/research plans and discuss the content with practitioner instructors. Lecturer: Koji Sato, Executive Officer, Kawakami Sangyo Co., Ltd., Head of Product Development Department, Head of Recycling Business Department Theme: Kawakami Sangyo Co., Ltd., which is famous for its bubble wrap packaging materials, is leveraging its management resources to produce assembled booths for simultaneous interpretation and live game commentary, small electric luggage carriers, and other items that solve daily life-related environmental issues. Many products have been commercialized. Koji Sato will give a lecture on practical thinking and actions to achieve these goals. |
||
10. | ケーススタディ⑤、事業・研究構想の検討及び分析 | 学生が自らの事業・研究計画のプレゼンテーションを行い、この内容について実践家講師とディスカッションを行う。 講師:坊垣 佳奈 株式会社マクアケ 共同創業者/取締役 テーマ:Makuakeは、まだ世の中にないものやストーリーあふれるチャレンジが集まる「アタラシイものや体験の応援購入サービス」を行っている。その範囲は製品からサービスビジネス、地域振興まで幅が広い。坊垣さんは新規の製品やサービスを創出し実現化するまでの課題や解決策を実践的知見から講義する。 |
|
Case Study⑤、Examination of business and research concept | Students make presentations on their business/research plans and discuss the content with practitioner instructors. Lecturer: Kana Bogaki, Co-founder/Director, Makuake. Inc. Theme: Makuake.Ink. operates a ``support purchase service for exciting things and experiences'' that gathers things that have never been seen before in the world and challenges full of stories. The range is wide ranging from products to service businesses and regional development. Mr. Bogaki will give a lecture based on his practical knowledge about the challenges and solutions involved in creating and realizing new products and services. |
||
11. | ケーススタディ⑤、事業・研究構想の検討及び分析 | 学生が自らの事業・研究計画のプレゼンテーションを行い、この内容について実践家講師とディスカッションを行う。 講師:坊垣 佳奈 株式会社マクアケ 共同創業者/取締役 テーマ:Makuakeは、まだ世の中にないものやストーリーあふれるチャレンジが集まる「アタラシイものや体験の応援購入サービス」を行っている。その範囲は製品からサービスビジネス、地域振興まで幅が広い。坊垣さんは新規の製品やサービスを創出し実現化するまでの課題や解決策を実践的知見から講義する。 |
|
Case Study⑤、Examination of business and research concept | Students make presentations on their business/research plans and discuss the content with practitioner instructors. Lecturer: Kana Bogaki, Co-founder/Director, Makuake Inc. Theme:Makuake.Ink. operates a ``support purchase service for exciting things and experiences'' that gathers things that have never been seen before in the world and challenges full of stories. The range is wide ranging from products to service businesses and regional development. Mr. Bogaki will give a lecture based on his practical knowledge about the challenges and solutions involved in creating and realizing new products and services. |
||
12. | ケーススタディ⑥、事業・研究構想の検討及び分析 | 学生が自らの事業・研究計画のプレゼンテーションを行い、この内容について実践家講師とディスカッションを行う。 講師:三輪 弘美三菱地所株式会社 丸の内運営事業部 専任部長兼務)新事業創造部兼務)三菱地所レジデンス株式会社 経営企画部兼務)株式会社メックecoライフ テーマ:不動産ビジネスにおいて社会的ニーズに適した魅力あるコンセプトを立案し実現するには、ステークホルダーの関心と理解が欠かせない。ステークホルダーに対し将来的課題を含めビジョンを設定し、実証的に証明し、実現化するプロセスや運用面の課題などを明確に提示することが必要である。これらを実例から実践方法を講義する。 |
|
Case Study⑥、Examination of business and research concept | Students make presentations on their business/research plans and discuss the content with practitioner instructors. Lecturer: Hiromi Miwa Mitsubishi Estate Co., Ltd., Marunouchi Management Department, Senior Manager (Concurrently serving as New Business Creation Department)) Mitsubishi Estate Residence Co., Ltd. Corporate Planning Department (Concurrently serving) MEC Eco Life Co., Ltd. Theme: In the real estate business, stakeholder interest and understanding are essential in formulating and realizing attractive concepts that meet social needs. It is necessary to set a vision for stakeholders, including future issues, prove it empirically, and clearly present the process for realization and operational issues. Lectures will be given on how to put these into practice using actual examples. |
||
13. | ケーススタディ⑥、事業・研究構想の検討及び分析 | 学生が自らの事業・研究計画のプレゼンテーションを行い、この内容について実践家講師とディスカッションを行う。 講師:三輪 弘美三菱地所株式会社 丸の内運営事業部 専任部長兼務)新事業創造部兼務)三菱地所レジデンス株式会社 経営企画部兼務)株式会社メックecoライフ テーマ:不動産ビジネスにおいて社会的ニーズに適した魅力あるコンセプトを立案し実現するには、ステークホルダーの関心と理解が欠かせない。ステークホルダーに対し将来的課題を含めビジョンを設定し、実証的に証明し、実現化するプロセスや運用面の課題などを明確に提示することが必要である。これらを実例から実践方法を講義する。 |
|
Case Study⑥、Examination of business and research concept | Students make presentations on their business/research plans and discuss the content with practitioner instructors. Lecturer: Hiromi Miwa Mitsubishi Estate Co., Ltd., Marunouchi Management Department, Senior Manager (Concurrently serving as New Business Creation Department)) Mitsubishi Estate Residence Co., Ltd. Corporate Planning Department (Concurrently serving) MEC Eco Life Co., Ltd. Theme: In the real estate business, stakeholder interest and understanding are essential in formulating and realizing attractive concepts that meet social needs. It is necessary to set a vision for stakeholders, including future issues, prove it empirically, and clearly present the process for realization and operational issues. Lectures will be given on how to put these into practice using actual examples. |
||
14. | ビジネスデザインメソッド、プレゼンテーションと総評 | ビジネスデザインメソッドの再確認を行う。 講師:日高一樹 実践家講師とのディスカッションとサジェッションを参考に事業や研究を構想したビジネスモデルをまとめ、その成果を発表する。 |
|
Presentation and review | Reconfirm the business design method. Each student will reconstruct the business model that each individual has envisioned, referring to the discussions and suggestions with the practical lecturers, and present the redesigned business model. | ||
15. | プレゼンテーションと総評 | ビジネスデザインメソッドの再確認を行う。 講師:日高一樹 実践家講師とのディスカッションとサジェッションを参考に事業や研究を構想したビジネスモデルをまとめ、その成果を発表する。 |
|
Presentation and review | Reconfirm the business design method. Each student will reconstruct the business model that each individual has envisioned, referring to the discussions and suggestions with the practical lecturers, and present the redesigned business model. |
授業時間外学習(予習・復習等) Required study time, Preparation and review |
---|
授業時間外に、自身のビジョンを踏まえた事業計画・研究計画を立案し、まとめる必要がある。講師陣のレクチャー及びディスカッションの後に、最初の事業計画・研究計画の改善し、最終の事業計画・研究計画を提出する必要がある。 本学では1単位当たりの学修時間を45時間としています。毎回の授業にあわせて事前学修・事後学修を行ってください。 |
Students will give presentations on their own projects and research plans, and discuss the contents. After lectures and discussions by the instructors, it is necessary to improve the initial business plan and research plan and submit the final plan. Please note that KIT requires 45 hours of study from students to award one credit, including both in-class instructions as well as study outside classes. Students are required to prepare for each class and complete the review after each class. |
教科書/参考書 Textbooks/Reference Books |
---|
各講師が授業時にテキストを配布する。 |
Each lecturer will distribute the text. |
成績評価の方法及び基準 Grading Policy |
---|
①研究と活用に関するレポート ②授業内で行う『初期の研究と活用に関するレポート内容』のプレゼンテーション ③生徒の各講師陣の授業における、積極性や理解力に対する評価 ④最終レポートの内容 ⑤出席日数を成績に勘案する 成績は①②③④により70%⑤30%として、合計点が60点以上を合格とする。なお授業日数の1/3以上を欠席した場合は、単位を与えない。 |
①Report on research and application ②Presentation of "report contents on initial research and application" in class ③Evaluation of students' aggressiveness and comprehension in the classes of each instructor ④ Contents of the final report ⑤Taking the number of days attended into consideration in grade evaluation Grade evaluation is based on ①②③④ 70%, ⑤30%, and the total score is 60 points or more to pass. If a student is absent for more than 1/3 of the class days, class credits will not be given. |
留意事項等 Point to consider |
---|
外部講師 :内田直樹(弁理士),松永 有理 (三井化学株式会社)、 三輪弘美(三菱地所株式会社)、佐藤浩司 (川上産業株式会社)、田子 學 ( MTDO 株式会社)、坊垣佳奈(株式会社マクアケ),清水覚(オクノテ、アクセンチュア) 提出物及び授業の出席に関する連絡は学務課に連絡してください。 緊急の場合等の担当教員への連絡先:日高 一樹 jt8k-hdk@asahi-net.or.jp |
Invited Lecturers:Naoki Uchida (patent attorney), Yuri Matsunaga (Mitsui Chemicals Co., Ltd.), Hiromi Miwa (Mitsubishi Estate Co., Ltd.), Koji Sato (Kawakami Sangyo Co., Ltd.), Manabu Tago (MTDO Co., Ltd.), Kana Bogaki (Makuake .Inc.), Satoru Shimizu (Okunote, Accenture Inc.) Please contact the Academic Affairs Division for information regarding submissions and class attendance. (email: edu-1@kit.ac.jp / TEL: 075-724-7134) Contact information for the faculty member in charge in case of emergency: Kazuki Hidaka (email: jt8k-hdk@asahi-net.or.jp) |