京都工芸繊維大学 Webシラバス

2024

大学コンソーシアム京都 はじめに
Before You Begin
印刷について
Printing

ベニス大学 Ca' Foscari University of Venice
(Curricula>Enrolled in a.y****>Study Plan)
トリノ大学 Politecnico di Torino
(Material struttali)
科目ナンバリング分類表 大学コンソーシアム京都

科目詳細情報 / Course Syllabus

科目分類 / Subject Categories
学部等 / Faculty 大学院工芸科学研究科(博士前期課程) / Graduate School of Science and Technology (Master's Programs) 今年度開講 / Availability 有 / Available
学域等 / Field デザイン科学域 / Academic Field of Design 年次 / Year 1~2年次 / 1st through 2nd Year
課程等 / Program デザイン学専攻 / Master's Program of Design 学期 / Semester 第1クォータ / First quarter
分類 / Category 授業科目 / Courses 曜日時限 / Day & Period 火2, 火3 / Tue 2nd, Tue 3rd
科目情報 / Course Information
時間割番号 / Timetable Number 63502201
科目番号 / Course Number 63560109
単位数 / Credits 2
授業形態 / Course Type 講義 / Lecture
授業科目名 / Course Title デザインとマネジメント / Design and Management
担当教員名
Instructor(s)
木谷 庸二
KITANI Yoji
その他 / Other インターンシップ実施科目
Internship
国際科学技術コース提供科目
IGP
PBL実施科目
Project Based Learning
実務経験のある教員による科目
Practical Teacher
- - -
DX活用科目
ICT Usage in Learning
- - -
- - - -
科目ナンバリング / Numbering Code M_DS5512
授業の目的・概要
Objectives and Outline of the Course
「デザインとマネジメント」の授業では、デザイン開発の中でのデザインマネジメントとサービスデザインを主に取り上げ、デザインマネジメント及びデザインマネジメントにおけるサービスデザインの位置づけとその役割について、海外(英語)の文献資料を元に知識を深めるとともに、学生自ら関連する事例を考えることで、デザインマネジメントとサービスデザインについての理解を深める。
In the "Design and Management" class, we mainly focus on design management and service design in design development, and discuss the position and role of service design in design management and design management based on overseas (English) literature materials. Students will deepen their understanding of design management and service design through case studies as well as deepening their knowledge.
学習の到達目標
Learning Objectives
1.経営戦略としての「デザイン」という視点の習得
2.デザインマネジメントとしてのサービスデザインの理解
1.Mastering the perspective of "design" as a management strategy
2.Understanding Service Design as Design Management
授業計画項目 / Course Plan
No. 項目
Topics
内容
Content
オンライン授業
online class
1. 1-ガイダンス 授業の進め方についてのガイダンス
1-Guidance Guidance on how to proceed with the lesson
2. 2-「デザイン」の変化 近代から現代にかけてのデザイン領域の変化
2-Changes in "design" Changes in the design domain from modern to present day
3. 3-デザインマネジメント1 「デザイン」におけるデザインマネジメントと意味
3-Design Management 1 Meaning of Design management in "design"
4. 4-デザインマネジメント2 デザインマネジメントとサービスデザイン
4-Design Management 2 Design management and service design
5. 5-サービスデザイン1 サービスデザインの捉え方
5-Service design 1 How to understand service design
6. 6-サービスデザイン2 サービスデザインの役割
6-Service design 2 The role of service design
7. 7-サービスデザイン3 サービスデザインのプロセス1
7-Service Design 3 Service design process 1
8. 8-サービスデザイン4 サービスデザインのプロセス2
8-Service Design 4 Service design process 2
9. 9-サービスデザイン5 サービスデザインの領域
9-Service Design 5 Areas of service design
10. 10-デザインマネジメント・サービスデザイン1 デザインマネジメントとしてのサービスデザイン
10-Design Management and Service Design 1 Service design as design management
11. 11-デザインマネジメント・サービスデザイン2 デザインマネジメントとしてのサービスデザイン事例研究1
11-Design Management and Service Design 2 Service design case study as design management 1
12. 12-デザインマネジメント・サービスデザイン3 デザインマネジメントとしてのサービスデザイン事例研究2
12-Design Management and Service Design 3 Service design case study as design management 2
13. 13-デザインマネジメント・サービスデザイン4 デザインマネジメントとしてのサービスデザイン事例研究3
13-Design Management and Service Design 4 Service design case study as design management 3
14. 14-デザインと戦略 戦略としてのデザインマネジメント
14-Design and Strategy Design management as a strategy
15. 15-まとめ 講義全体のまとめ
15-Conclusion Wrapping up the course
授業時間外学習(予習・復習等)
Required study time, Preparation and review
英文のテキストを参考資料として用いて、レポート(事例収集)を作成してもらいます。作成したレポートをもとに、授業中にレポート内容を発表してもらいます。レポート作成に際しては、下記に留意すること。
・レポート作成時、他人の文章を引用する際は、引用箇所が明確にわかるように記載すると共に、出典を記載すること。
・引用部分は誤字も含めて改変しないこと。
・実験や調査結果のデータを、捏造や改ざんしないこと。
・他人が作成したレポートを、自身が作成したとして提出しないこと。
本学では1単位当たりの学修時間を45時間としています。毎回の授業にあわせて事前学修・事後学修を行ってください。
Ask you to create a report (case collection) using the English text as reference material. Based on the created report, ask you to do the presentation the content of the report during class. Please note the following when creating the report.
・ When quoting someone else's text when creating a report, describe the quoted part so that it can be clearly understood, and also describe the source.
・ Do not modify the quoted part including typographical errors.
-Do not falsify or falsify the data of experiments and survey results.
・ Do not submit reports created by others as if they were created by you.
Please note that KIT requires 45 hours of study from students to award one credit, including both in-class instructions as well as study outside classes. Students are required to prepare for each class and complete the review after each class.
教科書/参考書
Textbooks/Reference Books
プリント配布
Printed matter distribution
成績評価の方法及び基準
Grading Policy
授業中に行う課題発表(40%)、レポート 課題 (60%)で評価し、60点以上を合格とするが、出席状況も勘案する。
Evaluation will be made based on presentations (40%) and report assignments (60%) given during class, and a score of 60 or higher will be passed, but attendance will also be taken into consideration.
留意事項等
Point to consider
-
-