科目詳細情報 / Course Syllabus
科目分類 / Subject Categories | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
学部等 / Faculty | 大学院工芸科学研究科(博士前期課程) / Graduate School of Science and Technology (Master's Programs) | 今年度開講 / Availability | 有 / Available | ||||
学域等 / Field | デザイン科学域 / Academic Field of Design | 年次 / Year | 1~2年次 / 1st through 2nd Year | ||||
課程等 / Program | デザイン学専攻 / Master's Program of Design | 学期 / Semester | 第1クォータ / First quarter | ||||
分類 / Category | 授業科目 / Courses | 曜日時限 / Day & Period | 火2, 火3 / Tue 2nd, Tue 3rd |
科目情報 / Course Information | |||||
---|---|---|---|---|---|
時間割番号 / Timetable Number | 63502201 | ||||
科目番号 / Course Number | 63560109 | ||||
単位数 / Credits | 2 | ||||
授業形態 / Course Type | 講義 / Lecture | ||||
授業科目名 / Course Title | デザインとマネジメント / Design and Management | ||||
担当教員名 Instructor(s) |
木谷 庸二 | ||||
KITANI Yoji | |||||
その他 / Other | インターンシップ実施科目 Internship |
国際科学技術コース提供科目 IGP |
PBL実施科目 Project Based Learning |
実務経験のある教員による科目 Practical Teacher |
|
- | ○ | - | - | ||
DX活用科目 ICT Usage in Learning |
- | - | - | ||
- | - | - | - | ||
科目ナンバリング / Numbering Code | M_DS5512 |
授業の目的・概要 Objectives and Outline of the Course |
---|
「デザインとマネジメント」の授業では、デザイン開発の中でのデザインマネジメントとサービスデザインを主に取り上げ、デザインマネジメント及びデザインマネジメントにおけるサービスデザインの位置づけとその役割について、海外(英語)の文献資料を元に知識を深めるとともに、学生自ら関連する事例を考えることで、デザインマネジメントとサービスデザインについての理解を深める。 |
In the "Design and Management" class, we mainly focus on design management and service design in design development, and discuss the position and role of service design in design management and design management based on overseas (English) literature materials. Students will deepen their understanding of design management and service design through case studies as well as deepening their knowledge. |
学習の到達目標 Learning Objectives |
---|
1.経営戦略としての「デザイン」という視点の習得 2.デザインマネジメントとしてのサービスデザインの理解 |
1.Mastering the perspective of "design" as a management strategy 2.Understanding Service Design as Design Management |
授業計画項目 / Course Plan | |||
---|---|---|---|
No. | 項目 Topics |
内容 Content |
オンライン授業 online class |
1. | 1-ガイダンス | 授業の進め方についてのガイダンス | |
1-Guidance | Guidance on how to proceed with the lesson | ||
2. | 2-「デザイン」の変化 | 近代から現代にかけてのデザイン領域の変化 | |
2-Changes in "design" | Changes in the design domain from modern to present day | ||
3. | 3-デザインマネジメント1 | 「デザイン」におけるデザインマネジメントと意味 | |
3-Design Management 1 | Meaning of Design management in "design" | ||
4. | 4-デザインマネジメント2 | デザインマネジメントとサービスデザイン | |
4-Design Management 2 | Design management and service design | ||
5. | 5-サービスデザイン1 | サービスデザインの捉え方 | |
5-Service design 1 | How to understand service design | ||
6. | 6-サービスデザイン2 | サービスデザインの役割 | |
6-Service design 2 | The role of service design | ||
7. | 7-サービスデザイン3 | サービスデザインのプロセス1 | |
7-Service Design 3 | Service design process 1 | ||
8. | 8-サービスデザイン4 | サービスデザインのプロセス2 | |
8-Service Design 4 | Service design process 2 | ||
9. | 9-サービスデザイン5 | サービスデザインの領域 | |
9-Service Design 5 | Areas of service design | ||
10. | 10-デザインマネジメント・サービスデザイン1 | デザインマネジメントとしてのサービスデザイン | |
10-Design Management and Service Design 1 | Service design as design management | ||
11. | 11-デザインマネジメント・サービスデザイン2 | デザインマネジメントとしてのサービスデザイン事例研究1 | |
11-Design Management and Service Design 2 | Service design case study as design management 1 | ||
12. | 12-デザインマネジメント・サービスデザイン3 | デザインマネジメントとしてのサービスデザイン事例研究2 | |
12-Design Management and Service Design 3 | Service design case study as design management 2 | ||
13. | 13-デザインマネジメント・サービスデザイン4 | デザインマネジメントとしてのサービスデザイン事例研究3 | |
13-Design Management and Service Design 4 | Service design case study as design management 3 | ||
14. | 14-デザインと戦略 | 戦略としてのデザインマネジメント | |
14-Design and Strategy | Design management as a strategy | ||
15. | 15-まとめ | 講義全体のまとめ | |
15-Conclusion | Wrapping up the course |
授業時間外学習(予習・復習等) Required study time, Preparation and review |
---|
英文のテキストを参考資料として用いて、レポート(事例収集)を作成してもらいます。作成したレポートをもとに、授業中にレポート内容を発表してもらいます。レポート作成に際しては、下記に留意すること。 ・レポート作成時、他人の文章を引用する際は、引用箇所が明確にわかるように記載すると共に、出典を記載すること。 ・引用部分は誤字も含めて改変しないこと。 ・実験や調査結果のデータを、捏造や改ざんしないこと。 ・他人が作成したレポートを、自身が作成したとして提出しないこと。 本学では1単位当たりの学修時間を45時間としています。毎回の授業にあわせて事前学修・事後学修を行ってください。 |
Ask you to create a report (case collection) using the English text as reference material. Based on the created report, ask you to do the presentation the content of the report during class. Please note the following when creating the report. ・ When quoting someone else's text when creating a report, describe the quoted part so that it can be clearly understood, and also describe the source. ・ Do not modify the quoted part including typographical errors. -Do not falsify or falsify the data of experiments and survey results. ・ Do not submit reports created by others as if they were created by you. Please note that KIT requires 45 hours of study from students to award one credit, including both in-class instructions as well as study outside classes. Students are required to prepare for each class and complete the review after each class. |
教科書/参考書 Textbooks/Reference Books |
---|
プリント配布 |
Printed matter distribution |
成績評価の方法及び基準 Grading Policy |
---|
授業中に行う課題発表(40%)、レポート 課題 (60%)で評価し、60点以上を合格とするが、出席状況も勘案する。 |
Evaluation will be made based on presentations (40%) and report assignments (60%) given during class, and a score of 60 or higher will be passed, but attendance will also be taken into consideration. |
留意事項等 Point to consider |
---|
- |
- |