科目詳細情報 / Course Syllabus
科目分類 / Subject Categories | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
学部等 / Faculty | 大学院工芸科学研究科(博士前期課程) / Graduate School of Science and Technology (Master's Programs) | 今年度開講 / Availability | 有 / Available | ||||
学域等 / Field | デザイン科学域 / Academic Field of Design | 年次 / Year | 1~2年次 / 1st through 2nd Year | ||||
課程等 / Program | デザイン学専攻 / Master's Program of Design | 学期 / Semester | 第2クォータ / Second quarter | ||||
分類 / Category | 授業科目 / Courses | 曜日時限 / Day & Period | 火1, 火2 / Tue 1st, Tue 2nd |
科目情報 / Course Information | |||||
---|---|---|---|---|---|
時間割番号 / Timetable Number | 63502101 | ||||
科目番号 / Course Number | 63560106 | ||||
単位数 / Credits | 2 | ||||
授業形態 / Course Type | 講義 / Lecture | ||||
授業科目名 / Course Title | 伝統文化とデザイン / Japanese Traditional Culture and Design | ||||
担当教員名 Instructor(s) |
中野 仁人 | ||||
NAKANO Yoshito | |||||
その他 / Other | インターンシップ実施科目 Internship |
国際科学技術コース提供科目 IGP |
PBL実施科目 Project Based Learning |
実務経験のある教員による科目 Practical Teacher |
|
- | ○ | - | ○(デザインの業務経験を活かした授業を行う。) | ||
DX活用科目 ICT Usage in Learning |
- | - | - | ||
- | - | - | - | ||
科目ナンバリング / Numbering Code | M_DS5512 |
授業の目的・概要 Objectives and Outline of the Course |
---|
日本の伝統的な工芸や芸能などに見られる「デザイン」を歴史的、視覚効果的な側面から検証する。 できるだけ多くの事例に触れるとともに、そのデザインの由来、変遷について調べてゆく姿勢を身につける。 とくに、京都の文化、伝統に見られる造形領域の視覚形成過程を中心にその特性を解明し、体験を通じて人間の造形活動における視覚形成を探求する。 |
This course examines "designs" found in Japanese arts and crafts, and Japanese traditional performing arts from historical and visual effect perspectives. Students will be exposed to as many examples as possible and learn to investigate the origin and transition of the designs. In particular, the course will focus on the visual formation process in the field of art and design in Kyoto's culture and traditions, and explore the characteristics of visual formation in the human formative arts through hands-on experience. |
学習の到達目標 Learning Objectives |
---|
1.日本の伝統文化を実際に体験しながら感じ取り、学び、受講生がそれぞれの考え方や制作に反映させることを目指す。 |
1.The goal is for students to feel and learn about traditional Japanese culture through hands-on experience, and to reflect this in their own thinking and production. |
授業計画項目 / Course Plan | |||
---|---|---|---|
No. | 項目 Topics |
内容 Content |
オンライン授業 online class |
1. | 四季と工芸について(講義) | - | |
Season and Traditional Craft | - | ||
2. | 伝統芸能について(講義) | - | |
Japanese traditional performing arts | - | ||
3. | 文楽について(見学) | - | |
Bunraku | - | ||
4. | 陶芸について(講義) | - | |
Japanese handicrafts and Pottery | - | ||
5. | 民藝について(見学) | - | |
Mingei | - | ||
6. | 金属工芸について(講義) | - | |
Japanese traditional metal work | - | ||
7. | 象嵌について(制作) | - | |
Gold Inlay | - | ||
8. | 染織について(講義) | - | |
Japanese textile | - | ||
9. | 染織について(見学) | - | |
Japanese textile | - | ||
10. | 茶道と食について(講義) | - | |
Japanese tea ceremony and foods | - | ||
11. | 和菓子について(制作) | - | |
Japanese traditional sweets | - | ||
12. | 寺院について(講義) | - | |
Temples | - | ||
13. | 仏像について(見学) | - | |
Buddhist statues | - | ||
14. | 伝統文化とデザインについて(講義) | - | |
Traditional Culture and Design Today | - | ||
15. | 伝統文化とデザインについて(講義) | - | |
Traditional Culture and Design Today | - |
授業時間外学習(予習・復習等) Required study time, Preparation and review |
---|
見学、調査などについては、開講時に指示するが、基本的には掲示により適宜指示する。 本学では1単位当たりの学修時間を45時間としています。毎回の授業にあわせて事前学修・事後学修を行ってください。 |
Detailed information on field trips, surveys, etc. will be given at the beginning of the course, but will basically be posted as appropriate. Please note that KIT requires 45 hours of study from students to award one credit, including both in-class instructions as well as study outside classes. Students are required to prepare for each class and complete the review after each class. |
教科書/参考書 Textbooks/Reference Books |
---|
とくになし |
Nothing Particular |
成績評価の方法及び基準 Grading Policy |
---|
授業のはじめに提示する課題を提出すること。 提出物により成績評価をおこなう。 |
Students are required to submit the assignment given at the beginning of the class. Grades will be based on the submitted work. |
留意事項等 Point to consider |
---|
見学や現場での実習を行うので、それにかかる費用が必要です。 |
Since we will be conducting tours and on-site training. You will need to pay for that. |