京都工芸繊維大学 Webシラバス

2024

大学コンソーシアム京都 はじめに
Before You Begin
印刷について
Printing

ベニス大学 Ca' Foscari University of Venice
(Curricula>Enrolled in a.y****>Study Plan)
トリノ大学 Politecnico di Torino
(Material struttali)
科目ナンバリング分類表 大学コンソーシアム京都

科目詳細情報 / Course Syllabus

科目分類1 / Subject Categories
学部等 / Faculty 工芸科学部 / School of Science and Technology 今年度開講 / Availability 有 / Available
学域等 / Field デザイン科学域 / Academic Field of Design 年次 / Year 2年次 / 2nd Year
課程等 / Program デザイン・建築学課程・課程専門科目 / Specialized Subjects for Undergraduate Program of Design and Architecture 学期 / Semester 前学期 / First term
分類 / Category - / - 曜日時限 / Day & Period 水2 / Wed 2nd
科目分類2 / Subject Categories
学部等 / Faculty 工芸科学部 / School of Science and Technology 今年度開講 / Availability 有 / Available
学域等 / Field 造形科学域 / Academic Field of Architecture and Design 年次 / Year 2年次 / 2nd Year
課程等 / Program デザイン・建築学課程・課程専門科目 / Specialized Subjects for Undergraduate Program of Design and Architecture 学期 / Semester 前学期 / First term
分類 / Category - / - 曜日時限 / Day & Period 水2 / Wed 2nd
科目情報 / Course Information
時間割番号 / Timetable Number 16113201
科目番号 / Course Number 16160096
単位数 / Credits 2
授業形態 / Course Type 講義 / Lecture
クラス / Class - / -
授業科目名 / Course Title 美学・感性論 / Aesthetics
担当教員名
Instructor(s)
(三木 順子)
(MIKI Junko)
その他 / Other インターンシップ実施科目
Internship
国際科学技術コース提供科目
IGP
PBL実施科目
Project Based Learning
実務経験のある教員による科目
Practical Teacher
- - - -
DX活用科目
ICT Usage in Learning
- - -
- - - -
科目ナンバリング / Numbering Code B_DA2520
授業の目的・概要
Objectives and Outline of the Course
 自然や芸術をまえにして私たちが感じ取る「感性的」なものとは、なにもその美しさだけではない。ならば、美のほかにどのような類いの「感性的」なるものがあり、それらは、美学や芸術学のなかでいったいどのように論じられてきたのだろうか。この授業では、西欧の美学で論じられてきた優美、崇高、悲劇、滑稽などに加え、日本の芸術論や哲学のなかで日本固有のものとして論じられてきた幽玄、あわれ、いきなども視野にいれながら、さまざまな感性的カテゴリーの内包と外延を明らかにしていく。
 議論は、美術、音楽、演劇、建築、デザインにまたがるもっとも広義の「芸術」の作例に基づいて展開することとなる。
 
 
The aesthetic character of art is not limited to their beauty. Not only beauty but also various kinds of aesthetic character -such as glace, sublime, tragic, comical etc.- has been categorized in European philosophical aesthetics and theory of art. Additionally, some unique kinds of character has been categorized and analyzed as Japanese proper aesthetic categories in Japanese philosophy and theory of art.
In this lecture, interpreting works of arts -such as painting, sculpture, music, theater, dance, literature, architecture, design, etc.-, we make clear the significance and meaning of different kinds of aesthetic categories.
学習の到達目標
Learning Objectives
1.趣味や好みの次元を越えて、「感性とはなにか」、「なぜ感性が必要なのか」を考えるための視座を基礎づける
2.造形芸術、文学、音楽、デザイン、建築など、広いジャンルにおける作品の意味を「感じとる」するための多様な「切り口」を身につける
3.芸術や感性についての哲学的理論を読み解く力を培う
1.To acquire a basic perspective to think about the meaning and the neccesity of the 'aesthetic'.
2.To acquire a various view-points to perceive the sensitive meaning of various artworks in many different genres and styles.
3.To acquire the ability to read and understand the theories of art, aesthetics and philosophy.
授業計画項目 / Course Plan
No. 項目
Topics
内容
Content
オンライン授業
online class
1. イントロダクション -もはや美しくない芸術 本講義で扱う事柄と、その前提となる諸問題を概観する
Introduction Is art no longer beautiful?
2. 西欧の美的カテゴリー① 美と優美
Aesthetic Category in Europa Ⅰ On Beauty and Grace
3. 西欧の美的カテゴリー② 醜の美学
Aesthetic Category in Europa Ⅱ On Ugry
4. 西欧の美的カテゴリー③ 崇高の体験
Aesthetic Category in Europa Ⅲ On Sublime
5. 西欧の美的カテゴリー④ 悲劇的なるものの美学
Aesthetic Category in Europa Ⅳ On Tragic
6. 西欧の美的カテゴリー⑤ 滑稽さの美学
Aesthetic Category in Europa Ⅴ On Comical
7. 日本の美的カテゴリー① 幽玄とあわれ
Japanese Aesthetic Category Ⅰ Yu-gen and Aware
8. 日本の美的カテゴリー② 「いき」の美学
Japanese Aesthetic Category Ⅱ Aesthetics of Iki(chic)
9. 日本の美的カテゴリー③ 縄文的なものと弥生的なもの(1) 日本的なるものの源泉をもとめて
Japanese Aesthetic Category Ⅲ-1 Origin of the Jpanese Sensibility
10. 日本の美的カテゴリー③ 縄文的なものと弥生的なもの(2) 近代におけるそのあらわれ ―絵画と彫刻を中心に―
Japanese Aesthetic Category Ⅲ-2 Japanese Sensibility in Modern Times(1)
11. 日本の美的カテゴリー③ 縄文的なものと弥生的なもの(3) 近代におけるそのあらわれ ―建築とデザインを中心に―
Japanese Aesthetic Category Ⅲ-3 Japanese Sensibility in Modern Times(1)
12. 現代の美的カテゴリー① 大衆文化のなかにみられる感性的なるもの
Japanese Sensibility of Today Ⅰ Aesthetics of Pop-culture
13. 現代の美的カテゴリー② サブカルチャーのなかにみられる感性的なるもの
Japanese Sensibility of Today Ⅱ Aesthetics of Otaku-culture
14. 日常における美的カテゴリー 感性的なるものと日常性/感性的なるものと非日常性
Esthetics of Everyday Life Sensibility of Everyday
15. まとめ 「感性」の在り方に求めらているもの
Wrap-up Thinking about the task of aesthetics(science of sensibility) today.
履修条件
Prerequisite(s)
-
-
授業時間外学習(予習・復習等)
Required study time, Preparation and review
造形芸術・建築・文学・音楽・舞台芸術など、広いジャンルに渡るの芸術の歴史と現状について、ある程度の基礎知識と興味をもっていることが望ましい。特に復習に力を入れ、各授業に対し、取り上げられた芸術家や思想に関する2.5時間程度の復習をすること。加えて、計2回のレポート作成のための学習時間を要する。
本学では1単位当たりの学修時間を45時間としています。毎回の授業にあわせて事前学修・事後学修を行ってください。
Students who have certain knowledge and interest upon art of various genres, such as formative art, architecture, literature, music, theater etc., are welcome. It is necessary for the students to review the contents of the lecture by themselves after each class.
Please note that KIT requires 45 hours of study from students to award one credit, including both in-class instructions as well as study outside classes. Students are required to prepare for each class and complete the review after each class.
教科書/参考書
Textbooks/Reference Books
授業中、適宜提示する
No textbooks are used. Printed materials will be distributed at each lecture.
成績評価の方法及び基準
Grading Policy
各トピックの終了ごとに課す小レポートの総計で成績を評価する。小レポート提出は数回行い、レポートごとに、授業内容の理解度(50%)、授業内容をふまえたうえでの各個人の視点からの考察力(50%)を問う。
Students are assigned two report-papers, one is mid-term report(50%) and the other is term-end report(50%). Students are assessed according to the amount points of these two report-papers.
留意事項等
Point to consider
-
-