京都工芸繊維大学 Webシラバス

2024

大学コンソーシアム京都 はじめに
Before You Begin
印刷について
Printing

ベニス大学 Ca' Foscari University of Venice
(Curricula>Enrolled in a.y****>Study Plan)
トリノ大学 Politecnico di Torino
(Material struttali)
科目ナンバリング分類表 大学コンソーシアム京都

科目詳細情報 / Course Syllabus

科目分類 / Subject Categories
学部等 / Faculty 工芸科学部 / School of Science and Technology 今年度開講 / Availability 有 / Available
学域等 / Field 教職専門科目 / Teaching Certification Subjects 年次 / Year 1年次 / 1st Year
課程等 / Program - / - 学期 / Semester 前学期 / First term
分類 / Category - / - 曜日時限 / Day & Period 集中 / Intensive course
科目情報 / Course Information
時間割番号 / Timetable Number 10919916
科目番号 / Course Number 10960040
単位数 / Credits 1
授業形態 / Course Type 講義 / Lecture
クラス / Class - / -
授業科目名 / Course Title 総合的な学習の時間の指導法 / Teaching Method of the Period for Integrated Studies
担当教員名
Instructor(s)
(滋野 哲秀)
(SHIGENO Tetsuhide)
その他 / Other インターンシップ実施科目
Internship
国際科学技術コース提供科目
IGP
PBL実施科目
Project Based Learning
実務経験のある教員による科目
Practical Teacher
- - ○(SSH(スーパーサイエンスハイスクール)の運営指導委員長を務め、その他、数校の総合的な探究の時間や中学校の総合的な学習の時間のカリキュラムサポートを行っている)
DX活用科目
ICT Usage in Learning
- - -
- - -
科目ナンバリング / Numbering Code B_TP9340
授業の目的・概要
Objectives and Outline of the Course
授業の概要
総合的な学習の時間(2022年度から高等学校の教育課程においては総合的な探究の時間)の意義と指導法を理解し、学習指導要領の理念である社会に開かれた教育課程の実現に向けて、この学習がどのような役割を果たすのかを考える。授業を通して中心に位置づけるのは、探究のサイクルをどのように回すのかという点である。そのために、教員の役割は何か、生徒の学びのエンゲージメントをどのようにして高めていくのかについて、担当教員が伴走している学校の実践事例を学びながら指導法を学習する。
1.総合的な学習の時間・総合的な探究の時間の指導法について、教育課程上の意義と内容を理解し、基本となる探究のサイクルについて理解する。
2.総合的な学習の時間・総合的な探究の時間の3年間のカリキュラム作成と探究のサイクルの関係について実践例をもとに理解する。
3.教科書のない総合的な学習の時間・総合的な探究の時間のカリキュラム設計とカリキュラムマネジメントについて理解する。さらに、生徒のキャリア形成とのかかわり、教科横断的・総合的と記述される学習指導要領の理念を理解する。
4.この授業は、毎回グループワークを行い、PBLの実践、各自の意見発表が求められる。
5.毎回、授業内容の理解と授業の振り返りを行い、学生による自己評価活動を行う。

To understand the significance and teaching methods of integrated study time (or integrated inquiry time in the high school curriculum from the 2022 academic year), and to consider what role this study will play in realizing the curriculum open to society, which is the philosophy of the Courses of Study. What we will place at the center throughout the class is how to turn the cycle of inquiry. In order to do so, we will learn what the role of the teacher is and how to increase student engagement in learning, while learning about teaching methods by studying practical examples from schools that are accompanied by the teacher in charge.

1. To understand the significance and content of teaching methods for integrated study time and integrated inquiry time in terms of curriculum, and to understand the basic inquiry cycle.
2. To understand the relationship between the creation of a three-year curriculum for integrated study time and integrated inquiry time and the cycle of inquiry based on practical examples.
3.To understand the curriculum design and curriculum management for integrated study time and integrated inquiry time without textbooks. In addition, students will understand the relationship with students' career development and the philosophy of the Courses of Study, which are described as cross-curricular and comprehensive. To understand the philosophy of the Courses of Study, which are described as cross-curricular and comprehensive.
4.In this class, students will be required to do group work, practice PBL, and present their own opinions.
5.Each time, students will be asked to understand and reflect on the content of the class, and a self-evaluation activity will be conducted by the students.


学習の到達目標
Learning Objectives
1.総合的な学習の時間・総合的な探究の時間の意義と各学校における教育課程との関係について理解する。
2.総合的な学習の時間・総合的な探究の時間の指導計画作成の考え方を理解し、その実現のために必要な教育方法を習得する。
3.総合的な学習の時間・総合的な探究の時間の指導に必要な問いのデザインについて理解する。
4.総合的な学習の時間・総合的な探究の時間の評価について理解する。
5.総合的な学習の時間・総合的な探究の時間を担当する教員の役割について理解し説明できる。
1.Understand the significance of comprehensive learning time and comprehensive inquiry time and their relationship to the curriculum at each school.
2.Understand the concept of creating instructional plans for integrated study time and integrated inquiry time, and acquire the educational methods necessary to realize them.
3.To understand the design of questions necessary for teaching integrated study time and integrated inquiry time.
4.Understand the evaluation of integrated learning time and integrated inquiry time.
5.Understand and explain the role of teachers in charge of integrated learning time and integrated inquiry time.
授業計画項目 / Course Plan
No. 項目
Topics
内容
Content
オンライン授業
online class
1. 総合的な学習の時間・総合的な探究の時間の意義と原理(1) 教育課程における総合的な学習の時間・総合的な探究の時間の位置付けと各教科等との関連について、先進的なキャリア教育の取組との関連など具体的な活動内容をもとに考察する。特に教科を越えて必要となる資質・能力の育成の視点から理解する。
Significance and principles of integrated learning time (1) To examine the positioning of comprehensive study time and comprehensive inquiry time in the curriculum and their relationship with each subject, based on specific activities such as the relationship with advanced career education initiatives. In particular, students will gain an understanding from the perspective of developing qualities and abilities that are necessary beyond the subject areas.
2. 総合的な学習の時間・総合的な探究の時間の意義と原理(2) 学習指導要領における総合的な学習の時間・総合的な探究の時間の目標並びに各学校において目標及び内容を定める際の考え方や留意点について、先進的なキャリア教育の取組事例など具体的な活動内容から理解する。
Significance and principles of integrated learning time (2) To understand the goals of integrated study time and integrated inquiry time in the Courses of Study, as well as the concepts and points to keep in mind when setting goals and contents at each school, through specific activities such as examples of advanced career education initiatives.
3. 総合的な学習の時間・総合的な探究の時間の指導計画の作成(1) 各教科等との関連性を図りながら総合的な学習の時間・総合的な探究の時間の年間指導計画を作成する。学校現場における具体的な活動計画を参考に計画の重要性を理解する。
Creating an instructional plan for integrated learning time (1) To create an annual instructional plan for integrated study time and integrated inquiry time in relation to each subject. Understand the importance of planning by referring to specific activity plans at school sites.
4. 総合的な学習の時間・総合的な探究の時間の指導計画の作成(2) 学習主体が生徒であり、学習時間内の対話を通して深い学びを実現するような、総合的な学習の時間・総合的な探究の時間の単元計画を作成することを通して指導計画の重要性を理解する。
Creating an instructional plan for integrated learning time (2) Understand the importance of instructional planning through the creation of unit plans for integrated study time and integrated inquiry time, in which the students are the learning subjects and deep learning is realized through dialogue during the study time.
5. 総合的な学習の時間・総合的な探究の時間の指導と評価(1) 総合的な学習の時間・総合的な探究の時間の学習指導案作成を通して、探究的な学習の過程および実践上の留意点を理解する。
Teaching and evaluation of integrated learning time (1) To understand the process of inquiry-based learning and points to keep in mind in practice through the preparation of study plans for integrated study time and integrated inquiry time.
6. 総合的な学習の時間・総合的な探究の時間の指導と評価(2) 総合的な学習の時間・総合的な探究の時間の学習指導案作成を通して、生徒の学習状況に関する評価の方法及びその留意点を理解する。
Teaching and evaluation of integrated learning time (2) To understand how to evaluate students' learning status and points to keep in mind through the preparation of study plans for integrated study time and integrated inquiry time.
7. 総合的な学習の時間・総合的な探究の時間に関する実践事例研究 中学校・高等学校における総合的な学習の時間・総合的な探究の時間に関する実践事例を学習し、総合的な学習の時間・総合的な探究の時間の指導法をより具体的に理解する。
Case Study on Practice of Integrated Study Time and Integrated Inquiry Time To study practical examples of integrated study time and integrated inquiry time in junior and senior high schools, and to gain a more concrete understanding of teaching methods for integrated study time and integrated inquiry time.
8. まとめ 総合的な学習の時間・総合的な探究の時間の指導法 総合的な学習の時間の意義や目標を理解した上で、総合的な学習の時間の指導法について、具体的実践例を取り上げて、レポートを作成する。特に総合的な学習の時間が探究的な学習であることや生徒の評価の在り方に留意して課題レポートを作成する。

Summary: Teaching methods for integrated learning time After understanding the significance and goals of the integrated study time, write a report on the teaching methods of the integrated study time, taking up specific practical examples. In particular, write a report on the issue, paying attention to the fact that the integrated learning time is an inquiry-based learning and how students should be evaluated.
9. - -
- -
10. - -
- -
11. - -
- -
12. - -
- -
13. - -
- -
14. - -
- -
15. - -
- -
履修条件
Prerequisite(s)
この授業は、グループワークによりPBLの手法を用いて実施する。したがって授業に参加し、議論し、まとめを発表することが必須となる。試験は行わず、具体的実践例を取り上げて、レポートを作成する。特に総合的な学習の時間が探究的な学習であることや生徒の評価の在り方に留意して課題レポートを作成することが必要である。
This class will be conducted through group work using the PBL method. Therefore, it is essential to participate in the class, discuss, and present a summary. There will be no examinations, but students will be required to write reports on specific practical examples. In particular, it is necessary to pay attention to the fact that the integrated learning time is an exploratory learning and the way students are assessed.
授業時間外学習(予習・復習等)
Required study time, Preparation and review
毎回、グループワークを行い、課題についての議論、それに基づいた発表などを行う。自身の高等学校までの学習経験を振り返り、探究とは何か、教員の役割とは何かを問いながら授業に望んでほしい。
本学では1単位当たりの学修時間を45時間としています。毎回の授業にあわせて事前学修・事後学修を行ってください。
Each class will include group work, discussion of issues, and presentations based on the discussion. Students are expected to reflect on their own learning experiences up to high school, and to ask themselves what inquiry is and what the role of teachers is.
Please note that KIT requires 45 hours of study from students to award one credit, including both in-class instructions as well as study outside classes. Students are required to prepare for each class and complete the review after each class.
教科書/参考書
Textbooks/Reference Books
文部科学省「中学校学習指導要領」「高等学校学習指導要領」、「中学校学習指導要領解説 総合的な学習の時間編」及び「高等学校学習指導要領解説 総合的な学習の時間編」
文部科学省「高等学校編 今、求められる力を高める総合的な探究の時間の展開」
文部科学省「中学校編 今、求められる力を高める総合的な探究の時間の展開」
その他、資料をMoodleや授業において適宜配布する。
Courses of Study for Junior High Schools" and "Courses of Study for Senior High Schools" by the Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology, "Commentary on Courses of Study for Junior High Schools: Integrated Study Hours" and "Commentary on Courses of Study for Senior High Schools: Integrated Study Hours".
Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology "High School Version: Development of Integrated Inquiry Time to Enhance the Skills Required Today"
Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology, "Junior High School Edition: Development of Integrated Inquiry Time to Enhance the Skills Required Today"

Other materials will be distributed through Moodle and in class as appropriate.

成績評価の方法及び基準
Grading Policy
授業時に課す小レポートの結果(30%)授業での発表などの状況(30%)課題レポートの結果(40%)として評価する。その合計点が60点以上を合格とする。
皆出席を基本とし欠席率が1/3を越えた場合及び課題レポート未提出者は単位認定の対象としない。
The evaluation will be based on the results of a short report (30%), a presentation in class (30%), and an assignment report (40%). A total score of 60 points or more is required to pass the course.
Attendance by all students is the basic requirement. Credit will not be given to students who are absent more than 1/3 of the time or who have not submitted their assigned reports.
留意事項等
Point to consider
-
-
添付資料
Attachment
中学校学習指導要領解説 総合的な学習の時間.pdf
高等学校学習指導要領解説 総合的な探究の時間.pdf