京都工芸繊維大学 Webシラバス

2024

大学コンソーシアム京都 はじめに
Before You Begin
印刷について
Printing

ベニス大学 Ca' Foscari University of Venice
(Curricula>Enrolled in a.y****>Study Plan)
トリノ大学 Politecnico di Torino
(Material struttali)
科目ナンバリング分類表 大学コンソーシアム京都

科目詳細情報 / Course Syllabus

科目分類 / Subject Categories
学部等 / Faculty 工芸科学部 / School of Science and Technology 今年度開講 / Availability 有 / Available
学域等 / Field 教職専門科目 / Teaching Certification Subjects 年次 / Year 4年次 / 4th Year
課程等 / Program - / - 学期 / Semester 前学期 / First term
分類 / Category - / - 曜日時限 / Day & Period 集中 / Intensive course
科目情報 / Course Information
時間割番号 / Timetable Number 10919903
科目番号 / Course Number 10960022
単位数 / Credits 1
授業形態 / Course Type 実習 / Practice
クラス / Class - / -
授業科目名 / Course Title 教育実習Ⅲ / Teaching Practice Ⅲ
担当教員名
Instructor(s)
伊佐 夏実
ISA Natsumi
その他 / Other インターンシップ実施科目
Internship
国際科学技術コース提供科目
IGP
PBL実施科目
Project Based Learning
実務経験のある教員による科目
Practical Teacher
- - -
DX活用科目
ICT Usage in Learning
- - -
- - -
科目ナンバリング / Numbering Code B_TP9520
授業の目的・概要
Objectives and Outline of the Course
教育実習とは、学校の現場で実際の教育活動を体験し、教育についての理解を一層深めるとともに、実践的指導力を身に付け、教員としてふさわしい人間を形成するために行われている。教育実習の事前指導として、教育実習の意義と目的、具体的な内容や方法、教育実習生としての心得と服務等を理解し、教育実習に臨む心構えを作るとともに、事後指導として、教育実習で得られた成果と課題について省察する。これらを通して教育実習の意義を理解する。
Educational training is designed for students to experience actual educational activities at school sites, to further deepen their understanding of education, to acquire practical leadership skills, and to form individuals suitable for teaching. As part of the pre-educational training guidance, students understand the significance and purpose of the educational training, the specific contents and methods of the training, and the mentality and duties of an educational intern to prepare them for the educational training, and as part of the post-educational training guidance, they reflect on the results and issues they have gained from the educational training. Through these activities, students will understand the significance of educational practice.

学習の到達目標
Learning Objectives
1.教育実習の意義や目的、内容や方法、実習生としての心得や服務を理解し、意欲的に教育実習に参加することができる。
2.具体的な教育実習日誌や指導案の書き方を身に付ける。
3.教育実習の体験をもとに、今後の各自の研究課題および必要な知識・技能等を明らかにする。
1.Understand the significance and purpose of educational practice, its contents and methods, as well as the rules of mind and duties as a trainee, and be able to participate enthusiastically in educational practice.
2.To become capable of acquiring how to write specific teaching practice diary and teaching plan.
3.Based on the experience of the educational training, clarify their own future research issues and necessary knowledge and skills, etc.
授業計画項目 / Course Plan
No. 項目
Topics
内容
Content
オンライン授業
online class
1. オリエンテーション 授業の進め方について
Orientation Confirmation of how to proceed with the class
2. 教育実習の意義と目的 教育実習は何のために行われるのか、その意義と目的について
Significance and Purpose of Educational Practice What is the significance and purpose of educational training?
3. 教育実習中の「1日」「期間中」の流れ 教育実習生の実習期間中の過ごし方について
Flow of "a day" and "during the period" during educational training How educational internship students spend their time during their internship period.
4. 教育実習生の心得と服務 教育実習生に必要とされる心得や服務、責任について
Educational Trainee Tips and Duties The required knowledge, duties, and responsibilities of an educational intern.
5. コミュニケーションと観察 教育実習で求められるコミュニケーションスキルと観察の視点について
Communication and Observation Communication Skills and Observation Perspectives Required in Educational Practice
6. チームワークと課題対応 教職員チームの一員として求められる役割と、不測の事態への対応について
Teamwork and Problem Handling The role expected of you as a member of the teacher/staff team and how to respond to unforeseen circumstances
7. 指導計画のデザイン① 指導案の作成や教材研究、教材・教具等の準備等の具体的な方法・手順について
Design of Instructional Plan (1) Specific methods and procedures for preparing instructional plans, researching teaching materials, and preparing teaching materials and equipment
8. 指導技術と評価① 教科指導の技術と評価の方法について
Teaching Techniques and Evaluation (1) Subject teaching techniques and evaluation methods
9. 指導計画のデザイン② 作成した指導案の検討と改善方法について
Design of Instructional Plan (2) Examination of the created instructional plan and how to improve it
10. 指導技術と評価② 模擬授業を通した評価方法の検討について
Teaching Techniques and Evaluation (2) Examination of Evaluation Methods through Simulated Classes
11. 子ども理解について 学校のなかにいる多様な子どもの理解について
About Understanding Children Understanding Diverse Children in Schools
12. 学級経営の実際 学級経営の意義とその具体的な内容について
Classroom Management Practices Significance of Classroom Management and its Specifics
13. 教育実習を終えて(1)ふりかえり 教育実習での体験についてふりかえり、その成果や課題についてのデスカッション
After completing the educational training (1) Reflection Reflection on the educational training experience and discussion of its outcomes and challenges
14. 教育実習を終えて(2)キャリア展望 教育実習の経験をふまえた、自己のキャリア展望について
After completing educational training (2) Career Prospects Career prospects based on the experience of teaching practice
15. まとめ 教育実習での体験をもとにした各自の今後の研究課題について
Wrap-up Future research topics for each student based on his/her experience in educational practice
履修条件
Prerequisite(s)
教育実習Iまたは教育実習Ⅱとともに履修すること。
Must be taken together with Educational Practicum I or Educational Practicum II.
授業時間外学習(予習・復習等)
Required study time, Preparation and review
各授業について、予習・復習(小レポート作成)に概ね3時間の学習時間を要する。
本学では1単位当たりの学修時間を45時間としています。毎回の授業にあわせて事前学修・事後学修を行ってください。
For each class, approximately 3 hours of study time is required for preparation and review.

Please note that KIT requires 45 hours of study from students to award one credit, including both in-class instructions as well as study outside classes. Students are required to prepare for each class and complete the review after each class.
教科書/参考書
Textbooks/Reference Books
教科書は使用しない。毎回、プリントを配布する。
No textbooks are used. Printed materials will be distributed at each lecture.
成績評価の方法及び基準
Grading Policy
学期末試験は行わず,毎回の課題レポートや発表の合計で評価し60%以上を合格とする(ただし,授業回数3分の2以上の出席が条件)。
No final exam will be given, but students will be evaluated on the basis of their reports and presentations, with 60% or more passing. (Attendance of at least two-thirds of the classes is required)
留意事項等
Point to consider
「教育実習Ⅲ」は教育実習に参加するための必須条件である。また、「教職実践演習」への橋渡しともなるので、実習終了後はその反省に基づき、各自の課題を明確にしておくこと。集中講義となるので、学内の掲示に注意すること。
-